Vi gör banners!


Behöver du hjälp med banners? Vi har duktiga grafiska formgivare som tar fram de banners du behöver – och kompetenta digitala marknadsförare som vet vad som är klickvänligt i olika plattformar. Dessutom ger vi dig våra bästa tips för hur du själv kan skapa snygga banners om du vill lära dig det.

När kan jag annonsera med banners?

Banners är ett annat ord för digitala, mer grafiska annonser – vanligen stillbilder med text eller med animationer (t.ex. GIF:ar). Med hjälp av banners kan du annonsera på flera olika plattformar för att nå ut till väldigt många – till en låg kostnad. Oftast betalar du nämligen bara för klicket. Vanliga annonsplattformar där du kan visa dina banners är genom Googles Display Nätverk (som b.la. också innefattar YouTube-annonsering och G-mail-annonsering) eller genom olika affiliatenätverk.

Du kan också använda banners vid annonsering på t.ex. Facebook och Instagram, ofta kombineras dock dessa med en eller ett par textrader runtomkring bannern. Banners kan också användas för att återannonsera mot dina tidigare webbplatsbesökare. Användningsområdena är således flera! Med hjälp av banners kan du helt enkelt BÅDE hitta nya kunder OCH prata till de som redan interagerat med ditt varumärke på ett eller annat sätt.

Tipsskola!

Ska du skapa dina egna banners? Här har vi samlat några av våra bästa tips!

  • Utgå från vilken plattform du ska visa bannersen på. Dels för att veta vilka storlekar som tillåts, samt att vissa kanaler (t.ex. Facebook) också har regler för b.la. hur mycket text som får skrivas på bannern.
  • Less is more! Ett vanligt misstag är att vi vill få med för mycket information på bannern. Detta kommer dock bara göra intrycket rörigt och plottrigt. Skala av budskapet till en eller två riktigt slagkraftiga meningar som fångar intresset.
  • Ha en tydlig CTA. CTA är en förkortning för Call To Action. Se till att din banner har en tydlig klickuppmaning som ”Boka här”, ”Läs mer”, ”Se vårt utbud” – för att leda besökaren till att klicka på bannern OCH utföra önskat mål på din webbplats.
  • Gör minst två olika varianter. Låt datan säga sitt genom att köra ut minst två olika varianter av din banner. Antingen genom att växla budskapet eller t.ex. bakgrundsbilden.
  • Tänk UPPMÄRKSAMHET! En riktigt bra banner fångar uppmärksamheten hos din målgrupp. Oftast ser vi nämligen banners när vi är inne och surfar på andra innehållswebbplatser (t.ex. bloggar) dvs. när något annat redan konkurrerar om vår uppmärksamhet. Fundera därför på vad som verkligen triggar din målgrupp att förflytta blicken till dig.
  • Designa utifrån din grafiska profil! Sist men inte minst, se till att hålla din visuella kommunikation enhetlig efter din grafiska manual. Detta gör att ditt varumärke upplevs enhetligt, ökar igenkännlighet för ditt företag och förstärker dessutom associationerna till det du står för och vill förmedla. Läs gärna mer om vikten av en grafisk profil här.

Varmt lycka till med dina banners och välkommen också att höra av dig om du behöver fler tips, rådgivning eller snabb OCH kompetent hjälp till riktigt professionella banners!

Underskatta inte heller all exponering som bannerannonsering ger dig. Även om alla inte klickar på din banner, kommer många fler att indirekt eller direkt känna till varumärke. Det i sig är otroligt värdefullt.





Kontakta oss!









Vi hjälper dig!



Erika Zakariasson

Digital grafisk formgivare

Oscar Felldin

Front-End Designer

Matilda Lundin

Projektledare & marknadsförare

Stina Rosenqvist

Projektledare & marknadsförare