5 tips som gör din visuella kommunikation 1000x bättre

11 Maj 2018



Ja, 1000x är ju en grov uppskattning. Men visste du att av all den information din hjärna bearbetar så är 90% av den visuell? Och att hjärnan kan bearbeta visuell information upp till 60,000 gånger snabbare än text. Baserat på den faktan, förstår vi hur det är helt galet(!!) att förbise kraften i visuell kommunikation …

Du har lagt ner åtskilliga timmar på att skapa den mest läsvärda texten, rätt copy, slagkraftig rubricering, målgruppsanpassad och relevant... Väl klar och nöjd är det dags att publicera. Yes! In på bildbanken snabbt för en kompletterande bild. Ett fotografi av en hög med papper och några datorer får duga, snyggt! Kontorsmiljö fungerar ju alltid. Så… PUBLICERA!

Låter det bekant?
Många av oss hamnar i liknande situationer. Det visuella nedprioriteras eftersom vi glömmer av, eller kanske inte helt förstår, hur viktigt det visuella är när vi tar in information. Kanske beror det på att vi tränat mycket på att uttrycka oss i text i skolan, men har väldigt lite träning i hur man uttrycker sig utan ord. Vår designer Oscar har sammanställt 5 tips du behöver veta för att lyfta ditt bildspråk och utnyttja den enorma kraften i visuell kommunikation!

whitespace

1. “Det är inte ett tomt utrymme, det är ett negativt utrymme” (Utnyttja utrymmet)
De flestas reaktion när de ser en tom yta är att fylla den. Problemet är att det oftast leder till att man gör saker onödigt stora eller lägger till onödiga element som slutligen dränker det man egentligen vill förmedla, - det viktigaste. “Less is more”. Ta Google som exempel. De använder sig av negativt utrymme för att göra informationen lättare att skanna och ta in samt fokusera på. Genom att använda sig av negativa utrymmen ger man innehållet plats att “andas” och du kan försäkra dig om att betraktarens ögon fokuserar på just det som du vill att han/hon skall fokusera på.

Hierarki

2. Konsten att rangordna information (hierarki)
Allt för ofta ser jag exempel på saker som posters, powerpoints, hemsidor eller bara ett textdokument där allt vill synas och ta plats. Resultatet är ett kluster av svår mottaglig information. För att undvika detta ska du först och främst tänka på vad det är du ska förmedla och ta bort allt som inte bidrar till det. Efter det, rangordna de olika delarna i den ordning de bör tas in och hur viktiga de är. De vanligaste verktyg man använder för att berätta för mottagaren i vilken ordning hen ska ta till sig innehållet och vad som är viktigt är genom färg, storlek och

placering.

Med dessa tre verktyg kommer man långt. Ett tips är att testa på andra. Visa dom något snabbt och fråga vad de kom ihåg och i vilken ordning de tog till sig det. Du kan även göra ett så kallat kis test. Jag gör det hela tiden när jag designar och det är jättelätt. Bara kisa med ögonen så du knappt ser vad du kollar på. Nu ser du enkelt vad som sticker ut och vad ögonen dras till.

Mottagaren

3. “En bild säger mer än 1000 ord - PER PERSON (mottagaren)
Som kommunikatör kan det kännas självklart att tänka på mottagaren i första hand. Trots det är det många som missar denna biten. I alla fall i de visuella. Allt för många utgår från sig själva när de tänker på hur någonting uppfattas eller inte. Som det kända ordspråket säger “En bild säger mer än 1000 ord”. När man tänker efter borde det snarare vara en “En bild säger mer än 1000 ord per person” eftersom en bild som innehåller mycket information också tolkas olika av olika personer.  

Visa en bild för 10 personer, vilken som helst till vilka som helst. Du kommer få varierande svar till hur de uppfattar bilden. Därför är det så viktigt att tänka på vilka som är målgruppen till det du vill förmedla.

Bildsprak

4. “Använd aldrig en bild bara för att ha en bild” (Bildspråk)
Välj ett bildspråk - and stick to it. Att ha ett bildspråk är nämligen otroligt viktigt. Alla framgångsrika företag och organisationer har ett bildspråk av något slag. Det är viktigt för att bygga sitt varumärke men framförallt för att skapa igenkänning. För att ta fram ett bildspråk är det viktigt att fråga sig när vi ska använda oss av bilder, vad de ska förmedla och därefter sätta riktlinjer och regler för val och produktion av bildmaterial.

Några saker att tänka på när man väljer bildspråk:
Ska det synas personer i bilderna, Vilka ska det vara i så fall? Man, kvinna, ungdom, äldre ,etnicitet, vilken miljö ska det vara i, vilka färger ska finnas i bilden, i vilket perspektiv är bilden tagen, grodperspektiv, normalperspektiv, fågelperspektiv, ska det finnas rörelse i bilderna, symmetri, asymmetri, ska vi använda något filter m.m.

Koncistensy

5. “Allt, även det som egentligen är ganska dåligt, kan bli bra, - om det görs konsekvent.” (Konsekvens)
Konsekvens bidrar till att allt känns snyggare och mer väl genomtänkt. Även om du kan tycka att själva innehållet du producerar eller har att jobba med inte lever upp till din ambitionsnivå eller rent ut sagt ser dåligt ut. Försöka att hålla dig till det eller genomför en rebranding. Allt dåligt kan bli bra om det görs konsekvent. Med detta menar jag såklart inte att man ska skita i att försöka producera och använda kvalitativa resurser. Jag menar att ifall du får impulsen “Det här skulle sett snyggt ut” fråga dig själv ifall den följer de delar vi gått igenom. För visst det kanske ser snygg ut för sig och i det läget ,men passar det ihop med vårt övriga innehåll och varumärket? Think of the big picture.


Med det sagt har du en bra bas för att utnyttja kraften i visuell kommunikation! Alltså, Utnyttja utrymmet, tänk på hierarkin, fundera över mottagaren, bestäm ett bildspråk och var konsekvent!

Tycker du att artikeln var till hjälp för dig? Har vi missat någonting? Vi lär gärna ut till flera! Dela, Gilla och Kommentera gärna.