Bättre göra 10 misstag och 1 rätt

6 Augusti 2018


Fredrik_vitbakgrund.jpg
Fredrik Johansson

VD & utbildare

fredrik.j@doublegroup.se

031-65 75 75


Under mina tidigare år på DoubleSearch har jag inte bara lärt mig otroligt mycket, utan även gjort otroligt mycket saker där jag i efterhand undrar hur jag tänkte. 

Hur tänkte jag egentligen här? Alla minns vi nog saker vi absolut inte hade gjort på samma sätt idag. Jag har många sådana minnen - för att jag genom åren lärt mig att vara djärv och våga chansa. Men den rika erfarenhet jag samlat på mig genom att inte försöka göra allting perfekt men ändå göra något (för vad är perfekt egentligen?) har accelererat min personliga utveckling och givit mig - just det, mycket erfarenhet på kort tid. Framför allt har jag blivit trygg i mina beslut och lärt mig att oavsett hur fel saker kan gå så löser det sig alltid. 

Jag höll seminarier innan jag ens själv förstod mig på den digitala världen. Jag började driva DoubleSearch innan jag ens förstod om jag klarade av att driva ett bolag. Idag finns det få sammanhang jag inte ställer mig upp och försöker förmedla mina insikter till andra. Erfarenheterna jag fått av att driva ett bolag innan jag ens trodde jag var redo har gjort mig till en tryggare person som inte räds någonting. Och inte minst, de otaliga misstag jag gjort på vägen har hjälpt mig att göra allt fler rätt framöver. 

En viktig faktor som trots sin självklarhet ofta glöms bort är att faktiskt stanna upp och reflektera över det du faktiskt åstadkommit. Mitt i alla ”måsten” är det här något vi ofta glömmer bort. Alternativt går vi runt och grubblar över det vi borde gjort bättre eller försöker leta skäl till våra misslyckanden. Stanna upp, tänk om och var konstruktiv. 

Allt vi åtminstone tagit oss tid och mod att göra och alla beslut vi åtminstone fattat, såväl bra som mindre bra, kan vi lära oss av!

Alla kundmöten leder inte till en affär men med rätt mindset leder det till nya insikter som hjälper dig öka möjligheten att få in nästa affär. Hade du inte ens gått på det där kundmötet hade du inte ens gett dig möjligheten att lyckas. Samma gäller i den digitala världen – du måste våga testa nya marknadsföringsmöjligheter du tror på istället för att inte göra något för att det känns svårt och kostar för mycket. Det är åtminstone bättre än att inte göra något.

Vi håller mycket seminarier och utbildningar inom just digital marknadsföring. I detta sammanhang får jag en känsla att många företag vill satsa mer på digital marknadsföring och absolut känner att det är en stor möjlighet. Ändå är det många som aldrig riktigt kommer igång. Här ställer jag frågan – är rädslan att misslyckas större än tron på att lyckas?

När hösten är här vill jag uppmana er alla att agera istället för att parera, att gå ut på djupt vatten och testa nya saker istället för att göra det ni alltid har gjort. 

Varje ny erfarenhet och varje nytt hinder du tar dig över ger dig ovärderliga insikter – om du bara tar dig tid att reflektera kring dem. 

Lycka till!

Fredrik



Fredrik_vitbakgrund.jpg
Fredrik Johansson

VD & utbildare

fredrik.j@doublegroup.se

031-65 75 75