5 tips på hur du blir vass på konverteringsoptimering

23 Oktober 2018


Petra L
Petra Lundgren

Operativ digital kommunikatör

petra@doublegroup.se


Hur får man besökaren att göra det man vill på sin webbplats? Jo, genom att lägga mycket tid på konverteringsoptimering. 

- Det handlar om att lära känna målgruppen och våga testa en massa, säger Stina Rosenqvist, projektledare och digital marknadsförare på Double Group, som tagit fram fem tips på konvertering. 


Konvertering betyder att få besökaren att utföra ett på förhand uppsatt mål. Det behöver inte vara ett köp utan kan exempelvis vara att ladda ner en pdf eller att teckna ett nyhetsbrev. 

- Det handlar om att känna målgruppen och våga testa en massa. Det är många som arbetar för mycket med sin webbplats innan de lägger ut den, det bästa är att testa och man ska inte vara rädd för att göra det. Det är en levande process att ha en webbplats i dag, säger Stina Rosenqvist, projektledare och digital marknadsförare på Double Group. 

Genom att använda Google Analytics och Heatmaps kan man få en bild över webbplatsens trafik och hur användaren rör sig på webbplatsen. Med Heatmaps går det att se vilka förändringar man behöver göra. Man kan också sätta upp hypoteser, se om de stämmer och hitta en lösning. 

- Det är ett stort jobb att hålla på med konverteringsoptimering och det tar tid, säger Stina Rosenqvist som listat fem tips.

1. Ha få valmöjligheter. 

- Det finns en massa undersökningar som säger att om det finns för många val så väljer man ingenting. 

Om det till exempel finns 24 juicesorter blir det svårt att välja. Om det finns sex juicesorter blir det lättare att gallra. 

- Vi vill gärna att någon ska ha valt åt oss. Att sovra bottnar hela tiden i vad kunden behöver veta. Ofta får den för mycket information. Kunden behöver bara veta det som är nödvändigt för att ta ett beslut. 


2. Optimera för mobil

Användandet ser annorlunda ut för mobil, det finns en tendens att man går in snabbt på en webbplats och lika snabbt ut igen. Om kunden gillar vad den såg går den tillbaka, om webbplatsen är dålig kan det bidra till att kunden avfärdar dig. 

Men det här beror också på vad som finns på webbplatsen. Har man ingen konkurrens är det enklare att komma undan med en dåligt optimerad webbplats. Är konkurrensen hög är det större risk att användaren väljer någon annan med bättre webbplats. 

- Många gör också köp via mobil i dag. Det har ökat rejält och gått om köp på desktop hos många e-handlare. 


3. Förbered besökaren

Kunden ska veta vad som väntar när den fyllt i ett formulär och om den får återkoppling via mejl eller sms och när det kommer att ske. Kunden ska inte känna att den skickar något ut i tomma intet.

Det behöver inte vara något långt svar utan det räcker med ”Vi svarar dig så snart vi kan via mejl” eller Anders ringer upp dig på onsdag klockan tio”. 


4. Lyft sociala bevis

Vi vill göra som alla andra gör. Om vi ser en recension i en e-handel är det en stämpel på att någon annan godkänt produkten eller tjänsten. Det gör att det inte känns så osäkert eftersom man inte är först. 

En undersökning som Amazon gjort visar att samma princip gäller även med dåliga recensioner. 

Det spelar ingen roll vad som står. Det viktiga är att tydligt visa upp att någon annan köpt produkten innan. Det är ett socialt bevis. 


5. Bygg relationer

- Man ska finnas i vardagen för sin kund och vara lättillgänglig. Är man ständigt närvarande och visar sig så kan man bli top of mind. 

Här handlar det om att vara familjär och väcka känslor hos målgruppen. Man kan lyfta fram en person för att personifiera varumärket och få målgruppen att knyta an till företaget. Kunden får då känslan av att den köper av en person, inte ett företag. Efter köpet är det viktigt att återkoppla. 

Det är jättebra med mejl, det funkar riktigt bra. Många underskattar mejl, men det är nästan den säkraste kanalen och det blir väldigt personligt. 



Petra L
Petra Lundgren

Operativ digital kommunikatör

petra@doublegroup.se

Relaterade bloggposter