Digital detox allt vanligare - har du hoppat på trenden?

20 November 2018


Petra L
Petra Lundgren

Operativ digital kommunikatör

petra@doublegroup.se


Digital detox ligger i tiden. Allt fler tar avstånd från sociala medier och digital annonsering. Något som kommer att påverka marknadsföringen. "Man kanske inte ska trycka ut saker och lirka sig in i folks privata sociala medier hela tiden, utan mer fokusera på att visa hur ens produkt kan hjälpa dem att må bättre", säger Nina Magnusson som, tillsammans med Anna Kähler, skrivit en kandidatuppsats om digital distance. 

Handelsstudenterna Nina Magnusson och Anna Kähler är båda aktiva på sociala medier. När många av kurskamraterna valde att skriva kandidatuppsats om möjligheterna med sociala medier, influencers och digital marknadsföring valde Nina och Anna ett annat perspektiv. 

- Vi hade båda sett och hört att folk var trötta på sociala medier, att de mår dåligt och blir stressade. Det är ju intressant att skriva om. Vad händer om folk börjar ta avstånd mer och mer? Det som många inom marknadsföring har snackat om är att all marknadsföring framöver kommer att digitaliseras och att den traditionella marknadsföringen inte längre blir aktuell, säger Nina Magnusson och svarar själv på frågan: Det kommer att påverka marknadsföringen. 

Hjärnan hänger inte med

Sedan den första Iphonen lanserades 2007 har utvecklingen gått extremt snabbt. De flesta går nu omkring med en mobil med samma funktioner som en dator i fickan. 

- Vi klarar inte av att ha tråkigt i fem minuter. Så fort vi har en sekund över läser vi mejl, kollar Instagram eller läser en artikel vilket gör att hjärnan konstant matas med nya intryck.

Nina och Anna nämner en del i uppsatsen om vad som händer biologiskt i hjärnan. 

- Hjärnan är som den var för tvåtusen år sedan. Även om vi tror att vi kan skifta fokus hela tiden, så kan vi inte det. Vi mår inte bra av det och kan inte fokusera. 

Även avstängd mobil ger kickar

I en undersökning i USA fick en tredjedel av studenterna på ett universitet ha en avstängd mobil på bänken under en tenta, en tredjedel fick ha mobilen avstängd i en väska i samma rum och en tredjedel hade telefonen i ett annat rum. 

- De med mobilen i ett annat rum presterade bättre. Det är intressant att även en avstängd mobil i närheten ger hjärnan små kickar som gör att man blir ofokuserad.

Unga rädda för att missa något

Smartphones är beroendeframkallande och den psykiska ohälsan ökar. Inte minst bland 16-25-åringar som i stort sett varit uppkopplade hela livet. Nina och Anna har intervjuat åtta personer i ålderskategorin för att se om de tar avstånd från sociala medier, på vilket sätt och varför. 

- Det vi fick fram var att de inte vill vara utan sociala medier, allt mer händer online och de är rädda för att missa något. Samtidigt märker de att de mår dåligt av sociala medier. Det är drygt tio år sedan Iphonen kom och det är först nu som man verkligen börjar märka av konsekvenserna. 

Behövs en förändring

Det är inte hållbart att fortsätta i samma takt. Det behövs en förändring, kanske i form av en begränsning.

- Att använda sociala medier en gång per dag och klara sig på det. Att ha någon slags balans så att hjärnan får vila. Det går inte att få ett sunt förhållande direkt, det tar tid och man måste vänja sig. Men det är bra att vi börjar att prata om det här, det börjar komma en medvetenhet hos de flesta. Det är bara att kolla på yoga och meditation som blivit stort. 

Använder mobilen mindre

Nina Magnusson har själv börjat använda sin mobil mindre efter att ha skrivit uppsatsen, även om hon säger att hon kan bli extremt mycket bättre på det. Hon brukar ta bort Instagram och Snapchat från mobilen när hon har mycket att plugga. Hon tar heller inte upp mobilen lika ofta. 

-På kvällen brukar jag inte ha mobilen vid sängen, det är så lätt att kolla något och fastna i mobilen när man till exempel bara ska sätta alarmet.

Motreaktion i USA

En motreaktion märks i USA där högt uppsatta på exempelvis Apple och Google valt att starkt begränsa sitt användande av sociala medier både för sig själva och sina barn. Det finns också föräldrar i Silicon Valley som väljer att sätta sina barn i skärmfria skolor. 

Men om fler börjar ta avstånd från det digitala så kommer marknadsföringen också att påverkas. 

- Det är viktigt att inte fokusera på att skrika ut budskap. Jag tror att man kopplar ett varumärke till något negativt då och då får det motsatt effekt än vad som var tänkt. I stället kan man fokusera på att visa hur ens produkt kan hjälpa kunden att må bättre.

Broschyrer och tidningar

 Och kanske våga satsa på traditionell marknadsföring i form av broschyrer och tidningar. 

- Sådana grejer tror jag blir mer och mer uppskattade, man vill ha det fysiska. Allt som känns retro känns ofta spännande. Man vill gå tillbaka till hur det var innan sociala medier fanns, säger Nina Magnusson. 


Nina Magnusson (till vänster på bilden) och Anna Kähler (till höger) skrev kandidatuppsatsen inom ämnet marknadsföring när de gick ekonomprogrammet på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Båda har fortsatt sina studier; Nina på Matix och Anna tar en marknadsföringsmaster.

Hela deras uppsats går att läsa här: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/56807/1/gupea_2077_56807_1.pdf



Petra L
Petra Lundgren

Operativ digital kommunikatör

petra@doublegroup.se