"Ett vanligt problem som gör att folk säger upp sig"

4 Oktober 2018


Petra L
Petra Lundgren

Operativ digital kommunikatör

petra@doublegroup.se


Det här är en del av vår intervjuserie där vi pratat med fem helt vanliga människor om hur det är att jobba med marknadsföring och kommunikation år 2018. Inga inspirerande framgångssagor, inga checklistor, inga personliga varumärken som ska byggas. 

Vi vill hitta lösningarna! Därför väljer vi att se problemen. 

För att få så öppna och ärliga samtal som möjligt har vi gjort alla intervjuer anonymt. 


När Esther kände att hon inte fick utvecklas som social mediastrateg på en byrå, valde hon att starta eget. 

- De som har jobbat i många år måste få större ansvar, bli insläppta på kundmöten och i kreativa faser. Jag säger inte att det är så här överallt, men det känns som att det är ett vanligt problem som gör att folk till slut säger upp sig.

Det är en glad Esther som svarar i telefonen. Hon har nyss startat eget efter flera år som anställd och minns med ett skratt hur naiv hon var på sitt första jobb efter utbildningen till digital strateg.

- Jag var ung och hungrig på jobb, ville få in en fot. Det visade sig i slutändan att jag var anställd som social media manager medan den ordinarie var på semester. De kickade mig på dagen. Det var min första erfarenhet av den sociala mediebranschen. 

Men, berättar hon, hon fick världens bästa revansch som konsult för ett internationellt företag.

- Det var superbra, företaget hade koll och var insatt i själva rollen och vilket jobb den innebar. 

Lika bra kändes det inte på nästa arbetsplats, en större byrå. 

- De anställde mig som social mediestrateg, men ibland har företag ingen aning om varför de anställer specialister. Behovet från kunder har blivit mycket större, men byråer har egentligen inte hängt med och förstått vilket ansvar de har för de här specialisterna och heller inte låtit dem ta ansvar. 

Hur har du det på jobbet?
Gör vår undersökning av marknadsförarnas arbetssituation år 2018 här .


Kände du att det var oklart vad du skulle göra?

- Ja precis. Största problemet är att sociala mediespecialister, analytiker eller managers alltid hamnar längst ned i hierakin. Det satsas mer pengar på sociala medier och kampanjer, men de som jobbar med sociala medier blir väldigt sällan insläppta i planeringsfasen eller den kreativa processen. De blir slutprodukten som ska köra ut allt på sociala medier, medan projektledare och generalister har kontakten med kunden och lovar en massa saker fast de inte har en aning om hur det går till i praktiken eller om det kunden önskar ens fungerar. 

Ge utvecklingsmöjligheter

Därför tycker Esther att alla företag och organisationer skulle behöva lära sig att ta med de sociala mediespecialisterna in på möten, låta dem vara med och planera och komma med förslag och idéer på kampanjer. 

- Har man ett kommunikationskoncept som funkar på tv, i print och som banners betyder det inte att det kommer funka på exempelvis Instagram. det är ett helt annat beteende och andra saker som intresserar folk, en helt annan konkurrens, man tävlar mot gulliga bilder på bebisar och olika klipp. 

Hon tycker också att det är viktigt att sociala mediespecialister känner att de har utvecklingsmöjligheter. 

- De som har jobbat i många år måste få större ansvar, bli insläppta på kundmöten och i kreativa faser. Jag säger inte att det är så här överallt, men det känns som att det är ett vanligt problem som gör att folk till slut säger upp sig.

Rädsla och okunskap

Esther saknade utvecklingsmöjligheter, kundkontakten och att få vara med och planera. Trots att hon bad om det. 

- På den stora byrån bytte jag chef tre gånger på ett år, det blir lite som att börja om på noll hela tiden. Problemet var också att folk inte visste saker internt, jag höll workshops kring vad man kan göra. Jag vet inte om det är en rädsla från projektledare att lämna över ansvaret till någon annan eller om det är okunskap - att de inte förstår vad man kan bidra med. På senaste stället skyllde de på att det var för små, att det här var uppgifterna. De kanske kände sig hotade att man hade tankar och idéer om hur man kunde göra saker. 

Dela upp ansvaret

Esthers tips till andra som känner att de är i samma sits är att prata med arbetsgivaren och ge förslag på hur man kan ändra eller förbättra situationen. 

-Jag fick ofta höra att man ska ta för sig mer, det kan man göra, men det är svårt om man inte plockar bort några arbetsuppgifter. Det är ofta hög stress när man jobbar med sociala medier, men man kan dela upp ansvaret på flera personer. 

Du nämner stress, hur tacklar du den?

- Det är ett stort problem i den här branschen, man ska inte ska vara rädd att säga ifrån om man mår dåligt, och kräva att det tas på allvar. Om man försökt prata med arbetsgivaren och inget förändras så tycker jag inte att man ska sitta kvar och jobba till åtta. Då ska man låta det falla mellan stolarna, om det fortfarande blir gjort kommer arbetsgivaren aldrig att se problemet. Om det inte blir gjort så kanske det skickar någon signal. 

Trivs som egen

Esther trivs med jobbet som frilansande digital strateg. Det är roligt, hon gillar alla möten med spännande människor och har fått mycket pepp och hejarop - till och med från tidigare chefer. 

- Jag hade själv dragit in nya kunder till en byrå, så då klarar jag av att göra det här. Största utmaningen är att lita på att det ska fungera.  Jag tror ändå att är man driven och har kontakter och gör allt man kan, då måste man våga ha is i magen. Man skrämmer nästan folk från att frilansa och starta eget, eftersom det är tryggare att vara anställd. Jag vet inte om det är så mycket tryggare om det är så mycket prestationsångest och stress, ska det kosta din hälsa? Jag tycker man borde boosta och peppa folk till att skapa sina drömjobb om det är det man viill. 

Fotnot: Esther heter egentligen något annat. 

Hur har du det på jobbet?
Gör vår undersökning av marknadsförarnas arbetssituation år 2018 här .



Petra L
Petra Lundgren

Operativ digital kommunikatör

petra@doublegroup.se

Relaterade bloggposter