Så får du kunden att känna sig träffad

31 Oktober 2018


Petra L
Petra Lundgren

Operativ digital kommunikatör

petra@doublegroup.se


Har du tänkt på hur ditt företag låter? Vad använder ni för ord och melodi i era texter? Skriver ni från en människa till en annan? "Vi lyssnar på människor, inte på företag. Det är viktigt att personen vi pratar med känner sig träffad", tipsar Åsa Söderlund, digital kommunikatör på Double Group.

En viktig del i ditt varumärke är vad du säger och hur du säger det. Det är vad vi kallar för tonalitet.

- Poängen är att den som läser ska känna igen avsändaren, ungefär som du gör om du läser en kompis eller kollegas text, säger Åsa Söderlund, digital kommunikatör på Double Group som tagit fram fem tips för en tydligare tonalitet. 

1. Skriv som en person

- Vi lyssnar på människor, inte på företag. Om du låter som en människa och inte som en maskin eller ett företag är det större chans att den som läser känner sig träffad och vill etablera en relation. Tänk mer mejl, än kungörelse eller pressmeddelande när du skriver. Glöm allt du lärde dig om att skriva på universitet. Om du inte skriver för forskningsvärlden förstås ...

2. Hur är vi?

- När man gör ett styrdokument för tonalitet, fråga dig: Vem är den här personligheten vars röst jag använder? Precis som man målar upp en persona. Hårdra egenskaperna och prova: Låter det här som den här personligheten? Det kan vara en myndig auktoritär person som använder väldigt korrekta begrepp och pekar med hela handen, den glada bubbliga kompisen eller den trygga pedagogiska bäst-i-klassen-elevrådsordföranden. Vilket inte är att underskatta, för något man söker i de flesta fall är något som verkar tryggt och pålitligt!

3. Hur är vi INTE?

- Ord som folk ska ha en gemensam förståelse för är ju väldigt svårt. Vi har så olika referensramar när vi tolkar ord och begrepp. Positiv, exempelvis, är ett brett begrepp och därför behöver det brytas ner. Vi är positiva, men vi är INTE naiva. Vi är positiva, men vi är INTE glättiga. Det är ett sätt att ringa in och göra det ännu tydligare. 

4. Skriv för målgruppen

- När det gäller tonalitet så ska man låta som någon som målgruppen gillar och kan lita på. Då handlar det ofta om att låta som dem. Att man kan branschbegrepp eller använder slang, för att visa att man är en i gänget. Det här faller sig ofta naturligt om man kan sitt område, men anlitar du någon externt kan den personen behöva lägga tid på att lära känna målgruppen och deras språk.

5. Säg det du menar

-Med reservation för vissa branscher och varumärken, skulle jag säga att det lönar sig att tala klarspråk. Jag jobbade med mode innan och då kan det vara intressant att behålla ett visst mått av mystik i varumärkesbyggandet. Men när vi närmar oss ett köpbeslut vill vi få svar på de frågor vi har - rakt, enkelt och tydligt. Skala av onödiga begrepp, bisatser och beskrivningar. De flesta av dagens läsare upplever att de har ont om tid. Kom till saken!



Petra L
Petra Lundgren

Operativ digital kommunikatör

petra@doublegroup.se