Fredrik och Dejan har ordet

7 September 2017


MatildaL_vitbakgrund.jpg
Matilda Lundin

Projektledare & marknadsförare

matilda@doublegroup.se


Fredrik Johansson är ny VD för Double Group och tidigare VD för DoubleSearch. Vi passade därför på att ställa några frågor kring historien om de båda bolagen – och om varför vi går ihop. Dessutom fick ett par ord med Double Groups grundare och affärsutvecklare Dejan Spasenoski.

1. Fredrik, beskriv det nya erbjudandet!

DoubleSearch har expertkompetens inom digital marknadsföring och Double.net har en kraftfull annonsplattform med stor potential. Genom sammanslagningen kommer kombinationen av kompetens och plattform kunna skapa ett stort mervärde för såväl Double.net’s tidigare kunder så som DoubleSearch kunder. Vårt fokus kommer precis som tidigare ligga på att hjälpa våra kunder utveckla sin digitala marknadsföring, men vi vill ha hög flexibilitet i hur vi hjälper våra kunder då alla kunder har så olika behov. Därför har vi skapat tre ben i verksamheten – byrå, utbildningar och konsultuthyrning. På så sätt kan vi anpassa en lösning beroende på varje kunds specifika behov. Vi kommer också satsa stenhårt på exceptionell service och nära kundsamarbeten.

2. En sammanslagning kommer såklart med någon form av strategisk plan. Således – vad är din vision för Double Group?

Genom sammanslagningen får vi en betydligt större möjlighet att skala upp verksamheten genom att i ett och samma bolag ha tillgång till expertkompetens inom marknadsföring och möjlighet att utveckla vår egen annonsplattform. Vår egen tillväxt ser jag däremot som en konsekvens av att vi extremt dedikerat hjälper våra kunder att förbättra och förenkla sin kommunikation mot sina kunder. 

Vår vision är därför att bli en väsentlig del av våra kunders marknads- och försäljningsavdelning, för att på så sätt förenkla mötet mellan aktören och konsumenten.   

3. Vidare har det knappast undgått någon att vi är mitt inne i ett (digitalt) paradigmskifte för hur vi marknadsför våra produkter och tjänster. Vad skulle du säga gör Double Group unikt som partner här? 

Vi tror hårt på att ha en nära relation med våra kunder, vi vill verkligen involvera kunden i arbetet med den digitala närvaron. Istället för att bli en leverantör som bara skickar oförståeliga rapporter vill vi  jobba tillsammans - och bli en del av vår kunds marknadsavdelning. Ju mer kunskap och ju bättre rutiner vi kan hjälpa kundens interna marknadsavdelning att få, desto bättre kommer satsningen gå. 

I våra kundsamarbeten tror vi också på att kunna ha en hög flexibilitet i vilka aktiviteter som ska prioriteras. Vi vill mer och mer vägleda kunden i att inte att skriva avtal som avser en specifik tjänst, exempelvis SEO (sökmotoroptimering). Vi vill istället kunna fördela och prioritera vår tid på det vi gemensamt med kund tror ger bäst effekt - och det kan ändras över tid. Just därför har vi expertkompetens inom flera områden och kombinerar olika aktiviteter så som analys, copy och annonsering för att lyckas. 

4. Till sist, du möter dagligen många marknadsförare, VD:ar och chefer. Vad ser du som branschens största utmaning?

Jag tycker att vi som jobbar med digital marknadsföring måste bli betydligt bättre på att förmedla för vår omgivning hur man verkligen lyckas med det. Min bild är att det finns många som ”hypar” upp olika begrepp inom digital marknadsföring men det räcker inte. Nu handlar det istället om att få allt fler marknadsförare, beslutsfattare m.fl. att förstå hur man kommer igång, hur man kan följa upp effekterna och hur man skapar rutiner för att den digitala marknadsföringen ska göra någon faktisk skillnad. Just därför gläder jag mig över att vi lägger allt mer fokus på utbildningar på högskolor, anordnar seminarier på vårt kontor och att vi bjuder på så mycket kunskap vi hinner förmedla via vår webbplats.

Vi tackar för dina ord Fredrik och flyttar fokus till ingen mindre än Dejan Spasenoski, DoubleNets tidigare VD och nuvarande affärsutvecklare samt huvudägare av Double Group.

1. Hur känns det att ge VD-ansvaret till Fredrik, och hur kommer din roll att se ut nu?

Det känns väldigt bra måste jag säga. Jag har jobbat med Fredrik länge och har mycket stort förtroende för honom. Han är helt rätt person att ta VD-rollen i vårt nya gemensamma företag och DoubleGroup.se.

Förändringen medför samtidigt mig till att kunna göra mer av det jag är bra på - som i sin tur tillför ett stort värde till företaget. Jag får mer tid över till att fokusera på viktiga nyckeluppgifter inom företaget, som produkt- och affärsutveckling.

2.  Du har varit involverad i bägge bolagen i inget mindre än 13 år. 
Vad är det som gjort dig så dedikerad?

Jag brinner utan tvekan för att hjälpa andra företag att lyckas och se dem växa. Det var därför jag gav mig in i digital marknadsföring år 2004 och byggde ett av Sveriges första affiliatenätverk som idag dessutom är ett av Nordens största.

3.  Avslutningsvis, hur tror du att Double Group kommer att utvecklas framöver?

DoubleGroup är ett nytt och unikt företag inom digital marknadsföring. Vi har en helhet som väldigt få kan erbjuda på svenska marknaden idag och med det tror jag att vi kommer att fortsätta att växa väldigt snabbt. I samband med vår sammanslagning har vi också en ny och mycket ambitiös plan för bolagets fortsatta tillväxt som vi jobbar på att implementera och leva efter. Det känns både som en nystart och riktigt kul att kunna bygga ett företag som hjälpt och kommer att hjälpa många andra företag att växa online!  


Vi på Double Group är enormt taggade för denna nysatsning – och att nu kunna skapa de bästa förutsättningarna för er digitala närvaro. Är du tidigare DoubleSearch-kund, f.d. annonsör eller affiliate hos DoubleNet eller rent utav intresserad av det vi kan erbjuda dig? Tveka inte att höra av dig kring dina frågor och funderingar. Vi hjälper dig gärna! Du gör det enkelt på support@doublegroup.se eller telefon 031 - 65 75 70.



MatildaL_vitbakgrund.jpg
Matilda Lundin

Projektledare & marknadsförare

matilda@doublegroup.se

Relaterade bloggposter