"Jag är hellre än bitch, än utbränd"

6 September 2018


Asa2.jpg
Åsa Söderlund

Digital marknadsförare

asa@doublegroup.se


Det här är en del av vår intervju-serie där vi pratat med fem helt vanliga människor om hur det är att jobba med marknadsföring och kommunikation år 2018. Inga inspirerande framgångssagor, inga checklistor, inga personliga varumärken. För att få så öppna och ärliga samtal som möjligt har vi gjort alla intervjuer anonymt och namnen är påhittade.

I den här intervjun får du träffa Karin från Göteborg som berättar om hur det var att jobba som marknadsansvarig in en ägarstyrd organisation med växtvärk. Jag skriver var eftersom det slutade med ett tydligt STOPP från kroppen och att Karin sa upp sig.
- Jag kunde helt enkelt inte gå till jobbet en morgon. Jag missade tre bussar utan någon anledning och satt vid köksbordet och grät.

Otydlig roll

Efter kontakt med sjukvården fick Karin en kortare sjukskrivning, men var tillbaka på jobbet på 50% efter några veckor. Men eftersom ingenting egentligen hade förändrats bestämde hon sig för att säga upp sig istället. 
- Jag kände att jag inte skulle bli frisk där. Så det var både för bolaget och mitt bästa. Jag tror att företaget har lärt sig av erfarenheten att ha en sjuk medarbetare. Om det händer igen kommer det att finnas mer skyddsnät än vad jag hade. Hela organisationen har nog lärt sig något av den händelsen och det är lättare att prata om det när man kan referera till mig.


Idag ser Karin tydligt var det var som hände. Under minst ett års tid var det väldigt otydligt vad hon egentligen skulle göra och ansvara för i hennes roll. Hon bad om tydligare direktiv och hjälp att prioritera – men fick hela tiden tillbaka bollen i sitt knä. Hennes chef, som var VD och grundare av företaget, sa att allt var lika viktigt och att det var upp till henne.

Att jobba i en ägarstyrd organisation ger ofta ett smittsamt engagemang som gör att man verkligen vill göra det där lilla extra. Chefen sprang på alla bollar, ville göra allt och gjorde ingen skillnad på arbetstid och privat tid och Karin försökte hänga med.
- Plötsligt satt jag där och tog emot to-do’s på Slack 22.30 på kvällen. Älskar Slack, men de ständigt pågående konversationerna där stressade mig verkligen.

Förväntade sig mål och KPIer

Karin kommer sedan tidigare från en säljorganisation och är väldigt resultat- och målinriktad. När hon började på bolaget var tanken att hon skulle mätas på leadsgenerering. Ett tydligt mål, som hon kände sig bekväm med. Problemet var bara att hon förväntades göra en massa andra saker också. I slutändan jobbade hon med alla delar av företagets marknadsföring, däribland PR och go-to-market-projekt. Arbetsuppgifter som inte alls styrde mot hennes mål.
- Jag flaggade flera gånger för att min roll var för bred för att jag inte skulle kunna visa några resultat. Chefen var alltid nöjd på utvecklingssamtalen, men det var inte jag, berättar Karin.

Området marknadsföring verkar vara lite för öppet för förslag. Få vet vad en marknadsförare kan förväntas göra – och hur mycket. Väldigt mycket får plats inom ramen för marknadsföring och kommunikation, om man verkligen försöker ...
- Jag och mina vänner i samma bransch brukar kalla oss cirkusdirektörer! Man vet aldrig vad man kommer att jonglera. Men man anställer inte en säljare och förväntar sig att personen sköter bokföringen också, skämtar Karin.

Marknadsföring längst ner på agendan

Vi pratar vidare om stressfaktorer och frustrationer i rollen som marknadsförare. Karin beskriver hur punkten marknadsföring ständigt hamnade längst ner på agendan på ledningsgruppmöten, efter långa sessioner om produktion och försäljning. ”Du kanske kan dra lite snabbt vad som händer på marknad?”.
- Nånstans måste det hända något i förväntningarna. Vi kan inte alltid hamna sist på agendan och vara de som är sist in i projekten. Jag tror att de flesta företagsledare skulle säga att marknadsföring är ett extremt viktigt område - men visar de det?

Lita på mig – annars ska jag ju inte vara här

Något som de flesta marknadsförare och kommunikatörer känner igen sig i är att det är fritt fram att tycka saker om vårt ansvarsområde och att alla kan det vi gör. ”Jag tycker att det här är snyggare” till exempel. I Karins fall kunde det uttrycka sig genom att VDn gjorde ett eget utkast på en kommunikationsinsats hon redan jobbade med.
- Behöver jag ens vara här, kände jag ju då. Lita på mig, annars ska jag ju inte vara här.
Hela vårt samtal om hennes tidigare jobb präglas av känslan av att Karin inte blev lyssnad på.
Varför blev det så?
- Jag inser ju att jag behöver höja rösten och sätta tydligare gränser. Men det är inte lätt. Speciellt inte som kvinna. Då anses man oflexibel och bitchig. Men jag är hellre en bitch än utbränd, konstaterar Karin.

Ledarskap på marknadsavdelningar

Karin har börjat intressera sig mer för ledarskapsfrågor efter det som hände och har personalansvar nu och i tidigare roller.
Hon beskriver hur hon har lyckats vara en gate keeper för sitt team. Hon är noga med att ge sina kollegor fri fart framåt; hjälpa dem att prioritera och räta ut eventuella frågetecken.
- Jag tror att en bra marknadschef idag framförallt behöver vara en projektledare och lita på sina specialister. Vågar sätta tydliga mål, så att det är lättare att styra och prioritera och alltid frågar VARFÖR gör vi det här?

Det som är annorlunda på nya jobbet

När vi träffas är Karin glad och förväntansfull inför den nystart som hösten innebär. Hon jobbar som marknadschef på ett mindre bolag med VDn som chef igen. Men med några stora skillnader.
- Jag gillar ju mindre bolag och att få vara med och påverka! Men här är det är en annan företagskultur. Jag har tydliga målsättningar och tid avsatt för att planera och sätta strategin och marknadsplanen. Nu har jag två mobiler och jobbmobilen FÅR jag inte ta med mig hem. Det är helt andra förutsättningar och jag trivs jättebra!

Vad vill du ge för råd till dina branschkollegor?

- Ge inte sken av att du kan eller har lust att göra allt som har med marknadsföring att göra. Om du söker ett jobb där du arbetsbeskrivningen är lång, vilket de flesta är. Alldeles för långa. Säg som det är: ”Jag kan kanske 70% av det här bra, de andra sakerna tycker jag att det är bättre att låta någon annan göra – tex. en byrå. Jag vet att det kommer att ge mycket bättre resultat.” En sån ansökan skulle jag titta en extra gång på och du kommer att tacka dig själv i slutändan!

- Gå inte i fällan att försöka göra allt.

- Det är inte normalt att må dåligt över jobbet – då krävs en förändring!

Hur har du det på jobbet?

Gör vår undersökning av marknadsförarnas arbetssituation år 2018 här.



Asa2.jpg
Åsa Söderlund

Digital marknadsförare

asa@doublegroup.se

Relaterade bloggposter