Jag hatar att jag älskar dig, marknadsföringsbranschen!

22 Augusti 2018


MatildaS_vitbakgrund.jpg
Matilda Sporre

Digital kommunikatör

matilda.s@doublegroup.se

073 - 41 44 42


Förändring, förbättring, utveckling, effektivisering… ord som är bekanta i de allra flesta branscher i modern tid. Alldeles särskilt bekanta och nära ligger de marknadsföringsbranschen. Vi omfamnar dem, baserar våra idéer och pitchar på dem, övertalar våra kunder om att vi kan hjälpa dem uppnå dem… ja hela vår verksamhet drivs egentligen av dem. Men det räcker inte med att orden genomsyrar allt arbete vi betalas för att utföra. De genomsyrar även oss.

Vi behöver utveckla vår personliga kompetens i samma takt som tekniken, branschen och omvärlden. Vi behöver samhällsmedvetenhet, trendmedvetenhet, teknisk kunskap, digital kunskap, analytisk och strategisk förmåga och utöver det behöver vi vara jäkligt kreativa. Tänk nytt! Tänk bättre! 

Och ärligt talat, är det inte detta vi ÄLSKAR? Jo? Nej? Nja?

Många som arbetar inom marknadsföringsbranschen, inklusive mig, har valt yrket på grund av tempot, kreativiteten och den ständiga utvecklingen. Ett extra plus, särskilt för mig iallafall, är ju att få träffa människor och arbeta med kundrelationer. Men konkurrensen är tuff. I alla fall bland oss nyexaminerade… och tja, om jag ska lyssna på mina äldre branschkollegor… så även när man är 40+.

Utvecklingen sker nämligen exponentiellt. Trots att digitaliseringen knappast räknas som en nyhet, så förändrar den våra arbetsuppgifter väldigt mycket, på väldigt kort tid. För att göra karriär krävs därför dedikation och hängivenhet. Det är egentligen en positiv faktor och säkert anledningen till att så många söker sig till branschen. Men det kan också vara denna faktor som gör att det blir svårt att avgöra när trycket blir för stort och ambitionen blir till otillräcklighet. Konkurrensen kan också, tyvärr, vara anledningen till att man som anställd inte riktigt vågar berätta att stressnivån inte är hållbar. Att våga säga ”nej, jag fixar inte detta”. Särskilt svårt kan det vara om man är nyexaminerad eller ny på jobbet. 

- I en rapport från Adobe Digital uppger 56% av respondenterna att marknadsföringsbranschen förändras med en ”dramatisk” hastighet och hela 44% är bekymrade över sin egen kapacitet att hänga med.

- Enligt arbetsmiljöverket är problem med arbetsmiljö utbrett i kommunikationsbranschen, särskilt bland mindre företag. 

- Enligt Unionen upplever hela 4 av 10 personer inom media - och kommunikationsbranschen att den psykosociala arbetsmiljön är direkt dålig. Unionens totala medlemmar röstade i samma undersökning inte mer än 2 av 10 samma sak.

Oroväckande information som inte heller är särskilt ny. Fler Svenska medier har tagit upp problemet, bland annat Resumé med sin #baramänniska kampanj där de talar om kommunikation – och marknadsföringsbranschen som ”Den stressade branschen”.

Det finns många anledningar att diskutera arbetsmiljön, kärleken och hatet till den bransch vi jobbar inom. Största anledningen är att vi faktiskt kan hjälpa varandra! Som ett första steg skulle jag tipsa dig och dina kollegor att genomföra arbetsmiljöverkets enkät om den psykosociala arbetsmiljön. Hur mår ni på er arbetsplats? Detta är en utvärderingsverktyg som kan hittas här.

Hur har du det på jobbet?
Vill du ha ett snabbt alternativ och samtidigt hjälpa oss att lyfta frågan om marknadsförarnas arbetssituation kan du testa vår undersökning relaterad till just vår bransch. Gör vår undersökning av marknadsförarens arbetssituation år 2018 här.

Tills nästa gång, ta hand om er vänner!





MatildaS_vitbakgrund.jpg
Matilda Sporre

Digital kommunikatör

matilda.s@doublegroup.se

073 - 41 44 42

Relaterade bloggposter