Hur ser arbetsmarknaden ut för marknadsförare idag?

14 September 2018


Asa_vitbakgrund.jpg
Åsa Söderlund

Marknadsföringsansvarig

asa@doublegroup.se

0702723202


Det är mycket på gång i vår bransch. Vår yrkesgrupp ligger i framkant av digitaliseringen och nya arbetssätt, möjligheter och ”måsten” dyker upp efter hand. Vi är intresserade av hur detta egentligen påverkar marknadsförarens roll, arbetssituation och arbetsmarknaden? Vad säger företaget som specialiserar sig på rekrytering och konsultuthyrning inom Kommunikation, Information, Media & Marknadsföring: KIMM?

Marios Maletsikas som är konsultchef på KIMM träffar och intervjuar marknadsförare nästan dagligen. Lika nära kontakt har han med de som är i positionen att vilja anställa en marknadsförare. Han borde veta en del om hur det ligger till! Vi stämde träff på KIMMs kontor i Göteborg för att prata om hur arbetsmarknaden och arbetssituationen ser ut för marknadsförarna idag. 

Vad vill marknadsförarna ha när de söker jobb idag?

De allra flesta vill utvecklas och lära sig nya saker. De söker nya möjligheter, nya branscher och spännande uppdrag. De företag som visar redan från början att de vill hjälpa sina medarbetare att utvecklas ligger bra till. Jag tror mycket på att säga till sina anställda ”kom till mig om du tröttnar, så hittar vi nya utmaningar till dig”. Kan du behålla någon några extra år kommer teamet att bli bättre, med den erfarenhet man tar till vara på.

Vad vill arbetsgivarna ha när de söker anställda på marknadssidan?

De flesta företag söker fortfarande breda roller. Man vill att personen ska kunna hantera strategi, copy, design, sociala medier, annonsering, webben osv. Vi ser att mindre bolag plockar hem specialistkompetens från byråer för att vara snabbare och mer kostnadskloka. De större bolagen satsar mer internt. Ju större avdelning desto mer specialiserade tjänster.

Vilka personliga egenskaper är de mest efterfrågade?

Flexibel. Vara en ”doer”. Lätt att samarbeta med och trygg i sina kunskaper. Dessa är vanliga, annars är det mycket varierande.

Vilken är den vanligaste titeln i era jobbannonser?

Det är extremt många olika titlar! Och titlar kan betyda olika saker på olika företag. På ett mindre bolag har man kanske en mindre häftig titel, men kan ha minst lika mycket ansvar som på ett större företag. Vi diskuterar också mycket med våra uppdragsgivare vad som kan förväntas ingå i rollen som ”ansvarig” eller ”manager”. I mina ögon ska det innebära budget, mandat och personalansvar. En ”marknadsassistent” kan också vara alltifrån någon som är navet i företagets marknadsföring till någon som t.ex. bara skriver produkttexter. Om man jämför med HR t.ex. varierar det inte såå mycket vad en HR-assistent gör från företag till företag. Ramarna är i alla fall mycket tydligare. Om jag söker ett sånt jobb vet jag vad som förväntas av mig – det är svårare för en marknadsförare.

Är digitala roller extra efterfrågade?

Nu har vi kommit så långt att vi gärna tar bort ”digital” ur titlarna. Det är en självklarhet nu! En marknadsförare eller kommunikatör förväntas kunna hantera även digitala kanaler idag.

Fler väljer också att plocka in digitala specialister för att bli bättre på detta område.

Innebär det att det har blivit fler jobb inom marknad och kommunikation de senaste åren?

Spontant är mitt svar ja. Det blir fler områden och fler sätt att nå målgruppen. Lite mindre byråer och mer inhouse verkar det dock dra mot. Sen går allt så fort idag, så det som idag skapar fler jobb kan snabbt bli mer automatiserat.

Vilka kompetenser har din drömkandidat – den som du har hur många jobb som helst till?

Det funkar inte riktigt så, eftersom det är så olika vad våra uppdragsgivare söker. Men populära kombinationer kan vara internkommunikation/HR/content. Employer branding! Och grafiskt/copy/content. 

Hur tänker marknadscheferna när de sätter ihop sina team idag?

Det är väldigt olika vad man väljer att ha för kompetens in-house och vad man väljer att outsourca. Men innehåll och sociala medier behåller nästan alla internt.

Vad krävs av en chef inom marknad och kommunikation idag?

Den strategiska kompetensen är viktigare än någonsin hos chefen. Chefen behöver ha förståelse och erfarenhet för att kunna delegera till de som är mer experter inom sitt område. Här behöver cheferna vara ödmjuka i att deras styrka ligger i att leda och att deras medarbetare kan mer inom ett visst område.

Vad är marknadsförarnas största utmaning idag?

Det jag uppfattat att många tycker är problematiskt är när man blir för styrd. Man har kommit in i en roll som varit fri från början, men sen har man blivit fråntagen mandatet när andra i organisationen kommer in med sina egna lösningar. Andra delar av organisationen kan också ifrågasätta vad marknadsavdelningen egentligen gör. Ofta säljavdelningen. Den snabba utvecklingen inom området kan också vara en stressfaktor.

Vad är deras största glädjeämnen?

Det händer mycket, man har många möjligheter och man kan utvecklas snabbt!

Hur har du det på jobbet?
Gör vår undersökning av marknadsförarnas arbetssituation år 2018 här.



Asa_vitbakgrund.jpg
Åsa Söderlund

Marknadsföringsansvarig

asa@doublegroup.se

0702723202

Relaterade bloggposter