”Jag trodde att jag var en flummig kreatör, men det visade sig att jag var en analytiker”

4 Juni 2018


Asa2.jpg
Åsa Söderlund

Digital marknadsförare

asa@doublegroup.se


Victoria Särnbäck är nyutexad digital marknadsförare och nyanställd på Double Group. Vi tog en kaffe och pratade om hur det var att gå från utbildning till jobb, chocken i första mötet med Double Group och hur hon kan vara så snabb?


Hur kom du på att du skulle jobba med digital marknadsföring?
Jag träffade min kompis flickvän som jobbade på en mediebyrå i Stockholm. Hon pratade så gott om sitt jobb … att det var kreativt, fritt och rätt bra betalt. Det var ju ett yrke som jag inte ens visste fanns innan dess. Men det lät som drömmen i mina öron! Jag har aldrig gillat rutiner, vill kunna röra mig fritt och älskar när alla dagar ser olika ut!


Du valde utbildningen digital marknadsförare på Sälj- och marknadshögskolan i Mölndal. Hur var det?
Det var jättebra! Från skolan fick jag med mig detta rätta tänket. Kundresan, målgrupp, hur man ska tänka med analys och strategi. Sen hade jag tur som fick extrajobb på min första praktikplats. Där lärde jag mig de mer praktiska delarna; att göra facebookannonser, Google My Business och att bygga Google Adwords konton t.ex.


Vad ville du och dina klasskompisar jobba med?
Det utvecklade sig åt lite olika håll. Några ville jobba in-house på marknadsavdelningar och andra ville jobba på byrå. Det var också rätt tydligt om man var intresserad av det kreativa eller det analytiska. Jag trodde att jag var en flummig kreatör när jag började! Eller ville vara. Men när jag jämförde mina anteckningar med min bänkgranne som verkligen var kreativ och såg mina prydligt uppställda rader och punktlistor insåg jag att jag var mycket mer åt det strategiska/analyserande hållet. Det är det jag är bra på!


Vad behöver man ha med sig när man kommer ut i arbetslivet?
Förutom det jag lärde mig på skolan och praktiken hade jag gärna haft lite mer praktiska kunskaper i photoshop och att kunna filma och redigera film. Det tror jag man behöver om man hamnar på något mindre ställe där man får göra alla delar.


Vad är skillnaden på teori (skolan) och praktik (jobbet)?
I skolan utgår man ifrån att det handlar om riktigt stora företag, med bra budgetar och perfekt hemsida. Där det finns möjlighet att A/B-testa, optimera och analysera. Verkligheten är lite annorlunda – då får man välja vad man ska prioritera och får förhålla sig till kundens förutsättningar och önskemål.


Hur hamnade du på Double Group då?
Inför min andra praktikperiod googlade ”digital marknadsföringsbyrå” med hoppet om att hitta ett ställe där jag kunde vara kvar. Jag gjorde 4 månader praktik först och nu är jag anställd sedan den 1a juni. Yeeey!


Hur var första intrycket?
Jag var ju helt chockad av första mötet med Fredrik. Jag hade aldrig träffat en människa med så mycket energi! Jag var ordentligt uppeppad och kände mig helt hög när jag gick härifrån. Det var inte de vanliga frågorna utan det blev direkt en konversation på en djupare nivå. Han var väldigt intresserad av mig som person. Det fick mig att känna mig som hemma och jag var en i gänget innan jag ens blivit erbjuden platsen.


Hur är det att jobba på Double?
Det här är den bästa arbetsplats jag har haft hittills! Jag har jobbat på många ställen i många länder. Oftast är det en stressad chef som blir pressad uppifrån och tar ut det på sina anställda. Det finns många företag som säger att de jobbar med kulturen – men här finns det en genuin omtanke. Vi stöttar varandra och företaget uppmuntrar personlig utveckling. Tänk hur många timmar man lägger på jobbet varje dag. Då vill man vara omgiven av vänner!


Har yrket digital marknadsförare levt upp till dina förväntningar?
Ja verkligen! Jag känner mig fri att kunna jobba vart som helst ifrån; hos mina föräldrar på landet, på ett café eller hemma om jag har lust. Det finns hela tiden saker att göra och jag gillar att jobba hårt. Och ingen dag är den andra lik.


Vad tycker du är det roligaste med jobbet?
Det är helt klart när jag får vara med hela vägen i större projekt. När många olika insatser kan knytas ihop i en stor säck och saker och ting hänger ihop. Då kan man verkligen se effekten och det finns det mycket att analysera! Jag tycker inte att det är lika roligt när man får göra en liten del i ett projekt och inte ser något mer av det.


Vi har lärt känna dig som en snabb jäkel. Vad är hemligheten?
Jag vet inte. Det spelar ingen roll vad jag har jobbat med: stått i korvkiosk, städare, i butik, make-up artist. Jag har alltid fått höra att jag är väldigt snabb. Jag hittar nog sätt att effektivisera. Gör inte saker svårare än vad det är.



Asa2.jpg
Åsa Söderlund

Digital marknadsförare

asa@doublegroup.se