“Äh, jag får ju CSN du kan lägga de pengarna på att utveckla systemet istället.”

17 Augusti 2018


MatildaS_vitbakgrund.jpg
Matilda Sporre

Digital kommunikatör

matilda.s@doublegroup.se

073 - 41 44 42


Det här är en del av vår intervju-serie där vi pratat med 5 helt vanliga människor om hur det är att jobba med marknadsföring och kommunikation år 2018. Inga inspirerande framgångssagor, inga checklistor, inga personliga varumärken. För att få så öppna och ärliga samtal som möjligt har vi gjort alla intervjuer anonymt. Namnen är fiktiva.


Sebastian 23 år, student med extrajobb på litet start-up företag i Göteborg.


Hur är läget?

Helt okej! Har precis varit sjuk så jag missa en resa till Grekland med mina vänner… men nu är jag på banan igen och tillbaka på jobbet.


Hur kommer det sig att du började jobba inom marknadsföringsbranschen?

Det är allra främst på grund av relationsskapandet med människor. Jag dras till försäljning och gillar den win win situation man kan uppnå när man hittar en riktigt bra affär. Just att skapa relationer mellan människor och företag tycker jag är kul. Det kommer naturligt. Anledningen att jag valde just en start-up är för att jag gillar den snabba utvecklingen. Vi vill växa fort.


Känner du dig stressad av tempot?

Jo, jag känner mig ganska stressad, men det handlar nog om hur jag är som människa. Jag blir snabbt rastlös om det inte händer något.


Upplever du att kraven på dig är rimliga inom din yrkesroll?

Ja alltså, jag jobbar inte för att tjäna pengar, utan för att skaffa mig erfarenhet och göra skillnad. Jag får min lön på provision och det är inte mycket pengar. Men ibland kan jag tänka mig att en hög och fast lön skulle snarare sätta mer press på mig. Då skulle jag känna att jag behövde leva upp till förväntningarna. Nu säger jag bara vad jag gjort och hur mycket affärer jag fått in ungefär och så baseras min lön efter det. 3 - 8000 kronor i månaden tjänar jag nog brutto. Men jag pluggar ju också så jag får ju CSN.


Okej men då är du deltidsanställd eller?

Jag jobbar halvtid. Vissa veckor jobbar jag mycket vissa veckor jobbar jag lite mindre. Det blir ungefär 20 timmar i veckan iallafall sen är det lite oregelbundet eftersom jag kanske svarar på några mail innan jag går och lägger mig osv. Men i snitt 20h.


Tycker du att din lön reflekterar det arbete du lägger ner?

Nja, men jag tror på företaget. Ibland när jag får lön för en affär så kan jag säga till min chef att - äh, jag får ju CSN du kan lägga de pengarna på att utveckla systemet istället. Fast ett sånt jobb skulle jag ju aldrig kunnat ta senare i karriären. Just nu gör jag det för att jag tror på företaget och vill vara med på deras resa.


Vilka kompetenser krävs för att göra det du gör?

Det handlar nog mest om inställning. Vilja att vara med och vilja att lära sig. En viss social kompetens kanske. Tålamod med. För mig handlar det mesta om att berätta om vår tjänst och att vara serviceminded gentemot dem som väljer att ansluta sig till vår plattform.


Upplever du en efterfrågan av kompetensutveckling?

Nej inte direkt. Jag tror att det kommer allt eftersom företaget växer men än så länge är vi såpass små och fokuserar mest på en sak. Sen när vi kan fokusera mer på vår egen marknadsföring tror jag absolut att det kommer behövas mer kompetensutveckling.


Hur är din chefs inställning till allt du gör?

Han är skön. Vi kommer bra överens tycker jag. Av 10 personer som rekryterades samtidigt som mig så är jag den enda som stannat kvar. Det säger väl en del tänker jag.


Oj det va ett högt avhopp hur kommer det sig?

Äh, men sån är ju branschen. Många är inte vana och tycker kanske inte att det är värt det. Sen började vi rekrytera alldeles för tidigt. Vi hade knappt några affärer. Men jag höll mig kvar genom att vara uthållig och ihärdig tror jag.


Vilka är de största utmaningarna för dig i din yrkesroll?

Att få människor att förstå att marknadsföring är värt att satsa på. Sen är det svårt att arbeta med ett så pass okänt varumärke som vi har. Jag tror att det är utmaningar som alla start-ups möter, utan ett etablerat varumärke krävs en hel del extra arbete. Sen är det också lite stressande att allt är så mätbart. Det är ju en fördel och en stressfaktor på samma gång eftersom det blir så tydligt för både mig och min chef hur jag presterar på jobbet.


Upplever du att digitaliseringen ställer högre krav på dig?

Ja alltså tempot är ju högt. Allting måste gå fort. Många andra företag går den fula vägen och köper e-mejl listor etc för att kunna hitta fler kunder. Det kan ju kännas lockande ibland måste jag erkänna, för det är ett riktigt hundjobb vi gör för att hitta kunder idag. Men ah, vi vill ju ha rent mjöl i påsen så att säga. När vi blir stora behöver vi kunna visa upp hur vi lyckades utan att gå emot lagen!


Hur ser du på din framtid inom branschen?

Jag tycker den ser ljus ut. Förhoppningsvis fortsätter det gå bra för oss och då kan jag nog så småningom ta ut en lön som reflekterar det arbete jag lägger ner. Jag tror på företaget och det är ju en lättnad att som student ha hittat vart man vill vara. Jag har inga planer på att byta jobb. På så vis slipper jag nog en del stress och oro över vad som händer efter examen, som andra studenter kanske upplever.


Det är modigt att våga satsa på ett företag så som du gör!

Ja alltså jag är ju i en fas i livet där jag kan göra detta. Just nu har jag tillfälligt flyttat hem till mina föräldrar och har nu ett år kvar i skolan. Så utgifterna är inte jättehöga. Säg att jag skulle haft familj och kanske en ordentlig hyra eller lån, ja då hade ju detta arbetssätt varit ohållbart.


Hur har du det på jobbet?

Gör vår undersökning av marknadsförarens arbetssituation år 2018 här.



MatildaS_vitbakgrund.jpg
Matilda Sporre

Digital kommunikatör

matilda.s@doublegroup.se

073 - 41 44 42

Relaterade bloggposter