”Jag har inte gjort något jag är stolt över på 8 månader”

30 Juli 2018


Asa_vitbakgrund.jpg
Åsa Söderlund

Marknadsföringsansvarig

asa@doublegroup.se

0702723202


Det här är en del av vår intervju-serie där vi pratat med fem helt vanliga människor om hur det är att jobba med marknadsföring och kommunikation år 2018. Inga inspirerande framgångssagor, inga checklistor, inga personliga varumärken. För att få så öppna och ärliga samtal som möjligt har vi gjort alla intervjuer anonymt. I den här intervjun får du träffa en kvinna som jobbar på en större kommunikationsavdelning i Göteborg.

Hur är läget?

Tja, sådär faktiskt. Jag har haft en väldigt stressig period på jobbet med många timmars övertid, när alla andra har njutit av majvädret.

Hur kommer det sig att det blir så mycket övertid?

Det är en intensiv period just nu och man har väl alltid gjort så i den här perioden när det är stora event som ska sjösättas. Sen är jag dessutom relativt ny på jobbet, så allt tar lite längre tid för mig. 

Finns det ingen som kan hjälpa dig?

Inte direkt. Alla har mycket att göra och det här är ju mitt ansvarsområde. Jag har några kollegor som kommer med moraliskt stöd i alla fall!

Vad är den största utmaningen i din roll?

Att få göra det jag är anställd för att göra. På pappret ska min tjänst vara strategisk och styrande, men på något sätt slutar det ändå med att jag förväntas lösa alla mer administrativa ärenden. Skriva ett pressmeddelande, hjälpa andra avdelningar med Power Points eller göra andra nödutryckningar. Det finns en tradition av att kommunikationsavdelningen skämmer bort organisationen. De är vana vid att allt blir fixat och att vi är något slags serviceteam.
Tyvärr upplever jag att kommunikationschefen bidrar till det här och prioriterar att göra andra delar av organisationen nöjd och glad, framför det egna teamet. Sanningen är att jag inte har gjort något jag är stolt över de senaste 8 månaderna. Det är ett problem.

Hur förändrar man det?

Det handlar ju om att ledning och chefer ska förstå vad det är vi ska lägga vår tid på. Egentligen. Jag har varit på ganska många arbetsplatser nu och gemensamt för nästa alla är att man jobbar ad hoc. Anställ chefer som är strateger, som vågar stå upp mot resten av organisationen och ger de anställda frihet inom sitt ansvarsområde!

Hur är dina chefers inställning?

De blir ärligt talat ganska stressade när jag pratar om strategi och analys. Känslan är att man är rädd för att bli påkommen att man saknar kunskap i ämnet. Jag upplever att vi lägger alldeles för mycket tid på detaljerna och glömmer bort syfte, mål och strategi. Även cheferna är engagerade på detaljnivå – ska det vara den här bilden eller den här bilden? Dessutom saknas långsiktighet och effektivitet. Vi gjorde precis samma sak förra året – varför finns det inte en process? Jag antar att de är stressade och inte har kapacitet att höja blicken då. Eller så är de bara ointresserade av att tänka strategiskt. Min chef har faktiskt t.o.m. sagt: ”jag är inte bra på det här med strategi”.

Ställer digitaliseringen högre krav på strategi?

Det tror jag. Eftersom det finns ännu fler bollar att springa på, behöver man välja. Jag har trivts med att vara generalist tidigare för jag är intresserad av helheten. Men nu känner jag att det har blivit för mycket – för spretigt. Det verkar som att många lever kvar i ett printtänk – där man lägger extremt mycket tid och resurser på att allt ska vara perfekt innan man trycker på knappen. Man duttar extremt mycket med det som syns – fast det egentligen inte spelar någon roll i det stora hela.

Vilken kompetens/kvalitéer krävs idag?

Läser du jobbannonser ska du ju kunna allt … åh, jobbannonser är ett kapitel i sig! Det är oftast önskelistor, inte rimliga tjänstebeskrivningar. Man ska kunna allt, engagera sig utöver det vanliga och helst vara autodidakt.

Behöver du mer kunskap för att klara av det nya digitala landskapet? 

Jag är en väldigt nyfiken person och gillar att utveckla nya kompetenser. Jag läser t.ex. ALLT på sociala medier och jag har börjat lära mig koda på fritiden. Jag tror att man behöver vara nyfiken för att vara bra på det här jobbet. Men det gör ju också att min hjärna sällan får vila – vare sig på jobbet eller privat. Det, bland annat, har gjort att jag har haft problem med stress och utbrändhet.

Vilka andra bidragande orsaker finns det till stress?

Det enkla svaret är ju att jag upplevt ett för stor press och för lite mandat. Allt är precis lika viktigt, men jag får inte avgöra själv vad jag ska prioritera typ. I mitt arbete syns det ju nämligen vad jag gör och inte gör. Att jag bär med mig engagemanget dygnet runt, för att jag tycker att det är så intressant och viktigt, är också ett problem. Och så är jag alltid uppkopplad. På jobbet har jag dessutom 13 olika system och konton jag förväntas logga in på varje dag.  3 mailboxar, sociala konton, ärendesystem, Trello, Interna facebookgrupper osv. Ja, du hör ju själv.

Hur motverkar du stress?

Jag försöker synliggöra för mig själv och min chef vad jag faktiskt har gjort – så vi kan diskutera vad jag ska lägga min tid på och inte. Så jag för loggbok över exakt vad jag har lagt min tid på.

Hur ser du på din framtid inom yrket?

Det kan väl inte vara så svårt att utbilda sig till svetsare eller? Haha. Efter alla de här åren som kommunikatör har min kompetens blivit väldigt bred. Jag behärskar idag allt från strategi till sociala medier och rörligt. Det gör mig attraktiv på arbetsmarknaden! Men jag känner nu att jag vill smalna av, så att jag får chansen att göra en sak bra istället för väldigt mycket halvdant. Jag älskar ju att jobba med kommunikation. Eller också blir det en front-end utvecklare av mig till slut ...

Blev du fundersam över din egen arbetssituation? 
Vi har skapat en undersökning som kan hjälpa dig att utvärdera din egna psykosociala arbetsmiljö och hjälper oss att lyfta marknadsförarnas situation. Delta i undersökningen genom att klicka här.



Asa_vitbakgrund.jpg
Åsa Söderlund

Marknadsföringsansvarig

asa@doublegroup.se

0702723202

Relaterade bloggposter