”Jag kan definitivt inte bli sjuk”

30 Oktober 2018


Petra L
Petra Lundgren

Operativ digital kommunikatör

petra@doublegroup.se


Det här är den sista delen i vår intervjuserie där vi pratat med fem helt vanliga människor om hur det är att jobba med marknadsföring och kommunikation år 2018. Inga inspirerande framgångssagor, inga checklistor, inga personliga varumärken som ska byggas. Vi vill hitta lösningarna! Därför väljer vi att se problemen. För att få så öppna och ärliga samtal som möjligt har vi gjort alla intervjuer anonymt. 

Han är sin egen chef och har stor frihet. Men han kan sakna det sociala och skulle något hända blir det sårbart. "Jag kan definitivt inte bli sjuk", säger marknadsföraren Daniel som gått över till att bolla idéer med kunderna i stället för att tänka ensam på kammaren. 

Det är en vanlig vardag, klockan är halv sex på eftermiddagen och Daniel är kvar på jobbet när vi hörs på messenger. Han har sin arbetsplats på ett kontorshotell och några saker kvar att göra innan han kan gå hem för dagen. Avsaknaden av kollegor gör att det krävs större disciplin för att utföra arbetet.

- Jag har känt, framför allt sista året, att jag hade kunnat prestera bättre och leverera mer. Det är som när man är på ett gym, tränar man med en kompis lyfter man mer eftersom man har någons ögon på sig. Man sporras av att ha kollegor, men jag levererar fortfarande bra och det har aldrig gått så bra som det gör nu ekonomiskt.

Upplever du stress?

- Det kan jag absolut göra när arbetet hopar sig. Jag har haft det ganska lugnt ett tag och lyckats rationalisera bort mycket av det manuella arbetet. Jag har planerat mitt arbete så att det tar mindre tid. Jag har kunnat göra andra saker. Men det finns också en fara i att det kan bli för lugnt. Om jag skulle behöva gå upp i tempo, så har kroppen vant sig vid ett lägre.

Är det så här du vill ha det?

- Det är lite tudelat. Det är skönt att kunna göra andra saker och inte arbeta ihjäl sig som man gjorde för ett antal år sedan. Jag har dygnat på jobbet och det är inget jag saknar.

Hur kläcker du idéer när du är ensam?

- Tidigare hade jag möte med kunden där jag framför allt tog in mycket data och sedan satte jag mig på kammaren själv och tänkte. Nu har jag gått mer mot att jag redan i mötet försöker bolla idéer med kunden, nästan hitta en riktning redan där, då blir det mindre arbete att göra i ensamhet. Det här gör också att det blir mer socialt och kunden känner sig mer delaktig.

Tycker du att kunden har rimliga förväntningar och låter dig vara experten?

- Kunderna är överlag rimliga i sina förväntningar. Det är tydliga roller där kunden är experten när det gäller produkter och branschspecifika detaljer, medan jag är experten när det gäller kommunikation och att nå ut med budskap.

Marknadsföringsområdet har blivit otroligt brett, hur ställer du dig till det?

- Jag gillar att marknadsföringsområdet är brett och i snabb förändring. För oss små aktörer med korta beslutsvägar som kan ställa om snabbt skapar det stora möjligheter. Jag arbetar väldigt annorlunda idag gentemot hur det var för bara något år sedan. Andra kommer att börja göra det jag gör idag och då måste jag bli bättre eller komma på något bättre. Det blir svårare och svårare att bygga upp ett försprång gentemot konkurrenter, eftersom så mycket förändras. Inträdesbarriärerna är dessutom minimala och det är relativt lätt att slå sig fram med en ny idé. Det känns som att det borde vara en mardröm för stora aktörer och en dröm för oss små.

Var hittar du ny kunskap?

- Jag har aldrig gått någon kurs i klassisk mening. Dock har jag ju motivation till att lära mig saker jag kan tjäna pengar på och det finns ofta riktigt bra information online. Jag har alltid haft lätt för att lära mig saker och de flesta verktyg är intuitiva och har bra tutorials och guider. Då kan man dessutom leta upp information om just den typen av uppgift man behöver lösa just nu.

Du jobbar ensam, kan du känna att du saknar stöd i bland?

- Jag hade tidigare stöd i form av en investerare med många decenniers erfarenhet av att driva företag och de utmaningar som finns. Men nu är jag ganska ensam. Jag får definitivt inte bli sjuk! Det vore en total katastrof om något händer och jag får jättehög feber. Det mesta går att klara några dagar, jag har ändå upparbetat den typen av relation med mina kunder, de har förståelse för att jag inte alltid svarar direkt. En längre tids sjukdom, då skulle det bli svårare.

Fotnot: Daniel heter egentligen något annat



Petra L
Petra Lundgren

Operativ digital kommunikatör

petra@doublegroup.se

Relaterade bloggposter