20 däckverkstäder med lokal digital marknadsföring. Såhär har BestDrive tagit marknadsandelar online.

27 Juni 2018



BestDrives vision är att alla deras däckverkstäder ska vara bäst på sin ort. I en trögrörlig bransch såg de en möjlighet att snabbt ta plats på marknaden med hjälp av digitala kanaler. Hur skulle man lyckas med det med en marknadsavdelning bestående av knappt en person och ingen tidigare erfarenhet av digital marknadsföring?


Kanske var det ödet att Double Groups Fredrik och BestDrives Patrik fann varandra i kön till åkattraktionen Helix på Liseberg sommaren 2014. 4 år senare driver kedjan den digitala utvecklingen i sin bransch. Cirka 50 procent av alla bokningar kan spåras till onlinekanaler och omsättningen har gått från 18 till 72 miljoner:

Mer tid för kunderna!

Att få fler att boka online har var en viktig målsättning för BestDrive. Att boka online och i lugn och ro kunna välja bland dagar och tider är en bra kundupplevelse, för de som väljer det. Men det innebär också mer tid för de som vill ha personlig service. Verkstäderna avlastas när färre ringer in för att boka och de kan lägga mer tid på de som gör det och de som befinner sig i butiken! Det är viktigt för försäljningen och tillväxten för varje lokal verkstad.

Marknadskollegor och bollplank

I samarbetet med BestDrive har DoubleGroup varit rådgivare i digitala frågor som uppstått längs vägen. Det gäller t.ex. bokningssystem och hur site-strukturen ska se ut för att för att användarupplevelsen ska bli så bra som möjligt. Det är ett fantastiskt sätt att få arbeta på, eftersom vi kan säkerställa att saker inte tappas mellan stolarna när utvecklare eller andra leverantörer ska in och göra sitt. Alla delar måste nämligen arbeta tillsammans för att det inte ska bli stopp i maskineriet (eller konverteringarna som vi kallar det).


-Periodvis har gänget på Double Group känts mer som kollegor än leverantörer, så tight har vi arbetat. Ibland pratar jag mer med dem än mina egna kollegor, säger Patrik Björklund och skrattar.

Patrik är ansvarig för affärsutvecklingen på BestDrive och i den rollen även ansvarig för deras marknadsföring. Vi har i ett nära samarbete med Patrik tagit fram hela BestDrives digitala strategi.

-För mig har Double Group varit ett ovärderligt bollplank i min egen utveckling när det gäller digital marknadsföring. Jag måste lära mig själv också för att kunna ta rätt beslut och för att förankra arbetet internt.

Tillgänglighet

Första steget var att jobba med BestDrives tillgänglighet – för att de ska synas med relevant innehåll när folk faktiskt söker efter däck eller däckbyte. På dagens digitala marknadsplats lönar det sig att börja med tillgänglighet och konverteringsoptimering. Det är där de flesta har mest ROI att hämta. Det går att jämföra med att ha skylten upphängd, dörren upplåst, relevanta varor i butiken och en logisk plats för kassan i en fysisk butik.

bestdrive3

Skalbarhet

Det fina med att ingå i en kedja är att enkelt kunna implementera lösningar som fungerat för andra. För att vara sann mot BestDrives vision att varje verkstad ska vara bäst på sin ort har vi hela tiden jobbat utifrån de enskilda verkstäderna och vi har skapat ”digitala startpaket” som inkluderar egen site, Google My Business, Adwordskonto och Facebooksida. Allt för att det ska vara den lokala verkstaden som kommunicerar, inte kedjan.

SEO

Tillsammans med Patrik har vi jobbat långsiktigt och strukturerat med SEO. För att verkstäderna ska få bästa möjliga synlighet på sina verksamhetsområden på Google i sitt närområde – med och utan annonsbudget. För lokal synlighet i sökresultaten och snyggt presenterade kontaktuppgifter har Google My Business spelat en viktig roll. Idag kommer i snitt 45% av besökarna till BestDrives webbplatser från det obetalda sökresultatet på Google – ett resultat av arbetet med SEO. Vi ser tydligt att detta också är trafik med hög kvalitet. Besökarna stannar längre, besöker fler sidor och bokar online i högre grad än de som klickat på annonser.

Köpresan

Men de flesta som hittar dig på Google är inte redo att köpa. Ta hand om dem, så kan de bli det! För att fånga upp sökningar tidigare i köpresan och behålla besökarna på siten har vi skapat en kunskapsdel, för de som inte är redo att boka idag.  Här kan man lära sig om allt från mönsterdjup till eccodriving. Genom att dela med sig av sin kunskap om bilar och i synnerhet däck fångar BestDrive upp en större publik och bygger en relation som är värdefull när behovet av nya däck väl uppstår.

bestdrive2

Och så kampanjer på det!

Med tillgänglighet och en väl fungerande webbplats på plats har vi kunnat gasa på med digitala annonskampanjer. BestDrive har fördelen att kunna erbjuda något väldigt relevant till en väl definierad målgrupp – däckbyte och däck till bilägare i närområdet under däckbytesperioder. Om vi tittar på den verkstad som har mest tillförlitlig mätbarhet på plats, genom Google Analytics, kan vi konstatera att 83,2% av webbplatsbesökarna var nya besökare under däckbytesperioden våren 2018. Av dessa kom 33% från Adwordskampanjer. Vad som är ännu bättre är att konverteringsgraden (de som valt att klicka på boka online) är hela 14.4% bland dessa besökare. Man brukar säga att 3% är en normal konverteringsgrad.

-Vi har gjort både Adwordskampanjer och Facebookkampanjer för BestDrive under däckbytesperioden och det har varit väldigt tydligt hur de olika kanalerna fungerar. Vi har fått enormt mycket visningar på Facebook medan Adwords är den kanal som stått för konverteringarna. Målgruppen lär känna BestDrive på Facebook, men bokar via Google. Det som har varit mest positivt överraskande är den totala mängden klick och den fantastiska konverteringsgraden, berättar vår projektledare Stina.

Patrik på BestDrive är också nöjd med kampanjerna.
-Vi kan nu skörda frukterna av vårt digitala arbete tillsammans med Double Group och vi har byggt ett bra fundament för våra kommande digitala satsningar. Ett konkret resultat vi såg under våren var ett stort inflöde av nya kunder på våra verkstäder där de flesta även valde däckhotell, tack vare att vi fanns där och erbjöd det de behövde, när det behövde det. Kostnaden för varje ny kund är låg sett till vad en kund över några år kan generera i intäkter. Detta i kombination med att vi kan mäta vilka digitala aktiviteter som fungerar bäst innebär att vi vet vart vi ska lägga vårt krut för ännu bättre utväxling nästa säsong.



Relaterade bloggposter