Omgiven av marknadsföringsidioter?

6 Maj 2018


MatildaL_vitbakgrund.jpg
Matilda Lundin

Projektledare & marknadsförare

matilda@doublegroup.se


INGEN FÖRSTÅR MIG. &#!!! 

Söndag, veckan har nått sitt slut. Kanske har den varit fantastisk men det är inte omöjligt att du till och från känt - vad ÄR det för tomtar jag har att göra med? Give me a break. Måndag imorgon, kämpa, nya tag!! (Vill du ha en quickfix - scrolla ned till snabbguiden längre ned). Vi vet att du är otålig. Jag är det i alla fall, som en sann röd-gul person. 

Och jag utgår ju från mig själv. Hallå, är inte alla som jag?


Alla är inte som jag. Och tur är väl det. DÄRFÖR backar vi bandet något, för dig som inte scrollade nedåt (kanske är du blå eller grön?) och förklarar. 

För enkelhetens skull applicerar vi det hela på Double Group. 

Dagligen möter vi kunder, kunder som har olika verksamheter, mål och visioner men framför allt också olika personligheter. Personligheter som färgar deras tankar, beslut och agerande. 

Det kan vara alltifrån den utåtriktade entreprenören som vill att någon ser hans drömmar, lika starkt brinnande som han själv. Ingenting är omöjligt! 

Ta inte död på min inre glöd genom att säga det.

Det kan också vara den analytiska statistikern som söker bättre underlag för sina beslut. Frustrationen byggs på... Jag har inte fått tillräckligt. Förstår du inte det? Suck.

Det kan också vara den jordnära marknadskoordinationen, härligt grönfärgad som söker ett tryggt samarbete. Varför finns du inte där när jag behöver dig?

Vi har också den eldigt röda VD:n som vill ha raka puckar, tydliga vägar och framför allt RESULTAT. Cut the crap. Jag behöver det nu (igår!!).


Kombinationerna är många. Och det vi pratar om är såklart de fyra olika personlighetsfärgerna och den litterära succén "Omgiven av idioter" med uppföljaren "Omgiven av psykopater". Böckerna som sålt som smör, för att vi känner igen oss. 


Vi pratar också om kommunikation, om hur marknadsföring i grund och botten har med människor att göra och hur vi dagligen (tror att vi) finslipar våra budskap och vårt sätt att förmedla information på bästa sätt. Tycker att vi gör det så bra. Det ska andas varumärke och samtidigt få mottagaren med på bollen, fick vi inte till det där? 

Desperat försöker vi FÅ vår målgrupp att FÖRSTÅ det vi förstår. 

Ser ni inte hur j**la fantastiskt det är??!

Vi jämför klickfrekvens, räckvidd, går på otaliga möten, några riktigt vassa – andra halvdana. 

Med handen på hjärtat famlar vi ofta halvt i blindo. Fast vi har ju stenkoll på målgruppen. På människan mittemot oss. Eller? Aj, insikten är jobbig. 

Snälla låt mig dra täcket över huvudet. Det är jobbigt att reflektera.


Vad håller vi på med?
Kan det vara som så att vi även är omgivna av marknadsföringsidioter?


Vi upprepar. Med marknadsföring - ja, med allt - så har vi att göra med människor.

Människor som SER saker så som de själva är.

För att träffa mottagaren rätt måste du glömma bort dig själv. Och som (mer eller mindre) vandrande egos på denna planet krävs det att vi släpper vår garden ganska ordentligt - för att verkligen se, förstå och NÅ UT till andra människor på riktigt. 

Först då kan vi prata om ordentligt storslagen effekt, som dessutom kommer med en härlig medvind. 

För dig som är eldigt röd och på något sätt förirrat dig hit i texten (jag är imponerad!) vill vi nu konkretisera det hela. HÄR följer ett antal skarpa budskapstips per personlighet. Utan att se hela färgteorin som en total sanning och kommunikationsbibel (kära blå, vi vet att du är skeptisk. OCH vi respekterar det).

Lost i färgdjungeln? Varsågod - våra riktigt vassa budskapstips som får respektive färgpersonlighet att ställa sig i brygga. 

röd

RÖD – Var konkret! Röda personligheter gillar inte att spilla tid i onödan, de är resultatorienterade, bestämda och vill framåt. Fundera på hur du kan paketera det du vill säga på enklast, tydligast möjliga sätt. När du fått ner det – mal ner det du formulerat än en gång. Sorry to say it, but, but this ain’t good enough! Var beredd på att den röda personen kan verka kritisk, men misströsta ej – det är bara för att den röda så GÄRNA vill nå målet och bokstavligen avskyr att misslyckas. Punkta upp, använd skarpa rubriker och tydliga kategoriseringar (t.ex.: Syfte – Genomförande – Uppföljning). Den röda personligheten kommer älska den tydliga vägen mot målet och ditt engagemang dit.

grönGRÖN – Hej kompis! För den gröna personligheten är relationen viktigast av allt – så se till att använda en mjuk tonalitet, vare sig det gäller tal eller skrift. Få fram hur din produkt eller tjänst hjälpleder, vägleder, stöttar och förenklar för den gröna. Trygghet och långsiktighet är extremt viktigt för denna personlighetstyp. Locka med andra ord inte med sådant som ”snabba resultat”, maximal ROI och krångliga termer som förvirrar. Förmedla snarare att det du erbjuder är en hållbar lösning, visa dessutom att du bryr dig om omvärlden – och överraska gärna med det där lilla extra (som att komma ihåg den gröna personens födelsedag). Det ska kännas tryggt och konfliktfritt, ni två hänger ihop. Då är du mer än hemma hos den gröna.

gul

GUL – Dags att slå på charmen! Och de stora visionerna. Den gula personen har redan massor med energi, vad kan egentligen höja energinivån hos denna obotliga entusiast? DU! Tro det eller ej, men genom att SE den gulas vision och TRO på den gulas vision blir ni en färgstark gul duo tillsammans, redo att erövra världen. Det kommer bubbla konfetti överallt så länge du i ditt innehåll inte fastnar i detaljer, invecklade begrepp, noggranna tillvägagångssätt utan istället håller dig till att prata DRÖMMAR. Känslor är extremt viktigt. Och vad du än gör – tråka aldrig ut den gula. Den gula personen är en sann livsnjutare, har du förmågan att underhålla och samtidigt övertyga – då har vi ett skepp som bara kan gå i en riktning. Marsch framåt!

blå

BLÅ – Den där detaljen du kanske inte trodde var så viktig, är oerhört viktig för den blå. Logiska resonemang från A till B med all viktig formalia skänker nämligen den blå personen ett extremt lugn. Hos den blå är det därför A och O att ditt innehåll är kvalitetsorienterat och sakligt, här går inga floskler hem. Hänvisa till tidigare studier och resultat, undvik lull-lull och bygg ditt innehåll baserat på fakta. För den blå personen finns det nämligen ingenting som heter för mycket fakta. Blåa människor ÄLSKAR fakta. Vid ett möte; var väl förberedd och också ödmjuk inför den blås personlighet. Om hen ber dig ta fram mer underlag, gör det utan att ifrågasätta. Avsätt också tid. De blå personligheterna kan (av andra färgpersonligheter) ofta bli bortviftade som krångliga, jobbiga, krävande. Förståelse är därför viktigt. Och vässa pennan och hjärnan, ett riktigt långt och vasst underlag är precis vad som ger dig nyckeln till den blå porten.


Avslutningsvis

Färgmixer som kan samarbeta och överbrygga varandra är fantastiska. 

En intuitiv tanke är säkert att en gul person gärna blir bundis med en gul. För att de direkt förstår varandra. Och då blir det ofta så. 

Men i affärssammanhang (och för all del – privat), finns det egentligen något vassare än olika styrkor (färger) som kan harmoniera och tillsammans skapa något storslaget?

Tveklöst! 

När du möter nya människor, eller ska skapa innehåll till dem - GLÖM inte att ta ett steg tillbaka från dig själv (det är jobbigt.. vi vet!) och fråga dig själv vem det är DU ska möta. 

Kom ihåg att vi bara kan möta människor där DE är – annars möter vi allt som oftast motstånd. 

Du kommer göra både dig själv och de du ska möta en stor tjänst. 

Ge så ska du få, som det så fint heter.

Med det sagt:

Glöm inte att fånga den gula med storm!
Presentera logiska resonemang och viktiga detaljer för den blå. 
Skänk den gröna precis den trygghet hen söker.
Och glöm för *** inte att trycka på rätt punkter hos den röda!

Till sist.. Den gula sidan av mig skulle bli fantastiskt taggad om du delade med dig! Tror du att färgerna är koden som lyfter våra budskap och vår kommunikation till nya höjder?



MatildaL_vitbakgrund.jpg
Matilda Lundin

Projektledare & marknadsförare

matilda@doublegroup.se