Därför ska du optimera för röstsök redan nu

22 Oktober 2018


Petra L
Petra Lundgren

Operativ digital kommunikatör

petra@doublegroup.se


Det är bara en tidsfråga innan någon kommer på hur klädbranschen kan dra nytta av röststyrda assistenter. Den som är först kommer ha många konkurrensfördelar. 

- Så det är ingen nackdel att börja optimera sina sidor redan nu, säger Sofia Rydbäck som skrev examensarbete om röstsök. 

Sofia Rydbäck, Mölndal, har läst till E-business manager på Handelsakademin i Göteborg. Det är en tvåårig yrkeshögskoleutbildning och hon tog examen i juni. 

-Jag kände mig ostimulerad på mitt dåvarande jobb, ville utvecklas mer och tyckte att e-handel verkade kul. Det var roligare än jag trodde, det är en bransch där det händer mycket och ingen vet riktigt vad som ska hända härnäst, säger Sofia Rydbäck som bland annat haft Double Groups vd Fredrik Johansson som föreläsare. 

Sökoptimering för klädbranschen

I utbildningen ingår det att göra ett examensarbete och Sofia Rydbäck valde att skriva om röstsök med fokus på hur företag kan anpassa sin sökoptimering för detta. Idén fick hon på sin LIA (praktik) på ett företag som säljer kläder. 

- Jag fick smalna av och rikta in mitt arbete på hur klädbranschen kan anpassa sin sökoptimering för röstsök, på grund av att användningen och optimeringen kan se väldigt olika ut i bransch till bransch. 

 Röstsök inte är så utbrett i klädbranschen än.

-Det är också där det kommer att bli svårt eftersom man vill se en bild innan man köper. En svart tröja kan ju se ut på hundra olika sätt. Musikbranschen är mycket lättare, där säger man en låt så får man den.

Röststyrda assistenter

Sofia Rydbäck har främst utgått från artiklar från USA som ligger i framkant när det gäller röststyrda assistenter och där det forskats en del på området.

-I en undersökning visade det sig att de handlar mycket mer musik och dagligvaror än kläder, som 8-15 procent köpte. För att kunden ska konvertera måste det finnas någon form av visuell hjälp. 

Hon har även skickat frågor till SEO-specialister, både i Sverige och utomlands, men fick inte så många svar som hon hoppats på. De svar hon fick gav henne dock en bra bild om röstsök i framtiden i Sverige.

-Det är via röststyrda assistenter som röstsök kommer att ske, nu finns Google home på svenska sedan i augusti. Det är nog på det sättet det kommer utvecklas inom det närmaste, via assistenterna och inte kanske inte så mycket direkt ifrån sök. 

En tidsfråga

Sofia Rydbäck säger att det bara är en tidsfråga innan någon kommer på hur klädbranschen kan dra nytta av de röststyrda assistenterna. Den som är först kommer att ha många konkurrensfördelar. Så det är ingen nackdel att börja optimera sina sidor redan nu, främst för dockar, underkläder och baskläder som konsumenten enkelt kan shoppa utan att behöva se 

- Det finns en del att optimera för att vara det företag som blir valt av röstassistenten i sökresultatet. Mycket av optimeringen främjar dagens SEO-resultat, som till exempel snabb hastighet, https-säkrade sidor, mycket content (cirka 2300ord) som är lättläst och innehållsrikt och gärna en sammanfattning på innehållet på cirka 29 ord.

Rekommenderar hjälpverktyg

Det är också bra att optimera för att hamna i Featured snippet, en liten ruta som framhävs i sökresultatet som i många fall är det svaret användaren får via röstresultatet. Där vill man exempelvis synas som klädbutik om någon söker på ”Var kan jag köpa en röd skinnjacka?”. Det är även bra att svara på frågor (FAQ). Identifiera de vanligaste frågorna för sajten och besvara dem med enkla och korta meningar. Ett hjälpverktyg, som Sofia Rydbäck rekommenderar, är hemsidan Answer the public för att få inspiration till vanliga frågor.

- Google tipsar om att använda mer talspråk på hemsidor, för att det blir mer talspråk i röstsökningar.  Men det kan också ses oseriöst att ha för mycket talspråk på hemsidan. Där får man se över vad man har för målgrupp, kanske testa på någon sida och på några sökord för att se effekterna.

Kundresa till konvertering

Sofia Rydbäck hade fem veckor på sig att göra examensarbetet och om hon hade haft mer tid hade hon gärna tittat på hur hela kundresan från röstsök till konvertering ser ut. 

- Det är dock svårt att forska på i Sverige eftersom vi knappt har någon konvertering via röstsök i klädbranschen. Det hade också varit intressant att ta reda på hur användarens inställning till talspråk på hemsidan ser ut, säger Sofia Rydbäck som skulle kunna tänka sig att handla kläder via röststyrd assistent om hon såg produkten på en skärm och om assistenten fungerade bra på svenska. 




Petra L
Petra Lundgren

Operativ digital kommunikatör

petra@doublegroup.se