Färskingen på kontoret gick från kund till anställd

3 Oktober 2018



Patrik Björklund har gått från att vara kund hos Double Group till att bli tillväxtansvarig för bolaget. Han är färskingen på kontoret, blev som 19-åring skandinavisk mästare i kung fu och tänker alltid positivt. 

- Det finns ingen anledning att tänka negativt, det leder ju ingen vart eller hur? 

Du bondade med vd:n Fredrik Johansson efter fem åk i attraktionen Helix på Liseberg och blev kund, hur kom du in i bolaget?

Vi har haft ett bra utbyte åt båda håll jag och Fredrik. Vi har strävat efter att hitta gemensamma lösningar, även utifrån mitt perspektiv om hur Double Group kan bli bättre. Jag har försökt att inte begränsa det till enbart min syn som kund (Continentals däckkedja BestDrive) utan har ställt lite utmanande frågor som ifrågasatte strukturen och identiteten. Vad åstadkommer ni för era kunder? Jag tror det fick hans huvud att snurra till, annars hade han inte velat ha mig med. 

Erbjöd han dig jobb?

Han frågade: Vad skulle du göra om du började hos oss? Om du fick bestämma?

Vad har ni snickrat ihop? 

-Vi började utforma någon form av halvluddig men kittlande framtidsvision om vad Double Group skulle kunna vara. Nu börjar det utkristallisera sig. Vi har stött och blött en massa olika saker och höjt ribban för oss själva. Vi har kunnat ha lite mer tyngd i diskussionerna tack vare ett förbättrat självförtroende och resultaten vi skapat för våra kunder. Vi vill se oss som en långsiktig partner i våra företags tillväxt.

Berätta mer!

- Är man så duktig som Double Group är så behöver det nå dem som är i behov av den kompetensen. Lika attraherar lika, sätter vi upp ganska ambitiösa planer för oss själva kommer andra företag som står inför samma tillväxt och expansionstänk kunna identifiera sig med oss.

Var är Double Group om fem år?

Vi är redan en tillväxtaccelerator, om fem år är vi definitivt en global tillväxtaccelerator för företag som, oberoende av storlek, verkligen vill ta sig någonstans. De som vill gå i bräschen för sin branschs utveckling. Vi vill vara en nyckelspelare i den resan för våra kunder. Det låter inte så blygsamt, men som tillväxtansvarig behöver man inte vara blygsam, men man ska fortfarande vara ödmjuk. 

Hur märks det ödmjuka?

-Att man ser varje kund. Vi vill komma så nära kunderna att vi ser den inre kärnan, lära känna dem på djupet och verkligen förstå. Det är först när vi förstår kunden som vi tillsammans kan ta fram den bästa lösningen för att förverkliga tillväxtplanerna. Kundens organisation kommer att sättas på prov i omställningen eller tillväxten som påbörjas, vare sig det är ett etablerat företag sedan 40 år eller om det är nystartat. Båda är intressanta kundgrupper för oss.

Vad innebär det att vara en accelerator?

Det är steget efter inkubator, företaget har kommit en bit på väg och vill skala upp sin verksamhet och tillväxt. Det finns aktörer som jobbar som accelerator i dag, bjuder in till workshops för att inspirera företagen vad de ska göra. Men det stannar där, de får inte veta hur. Det är där vi kommer in, vi har hur:et, verktygen och kompetenserna. Vi kan hjälpa dem med att bygga det som behövs för att nå tillväxtambitionen. 

Varför är det viktig att hänga med i det digitala i dag?

Det är en del av din identitet, din digitala satsning speglar din identitet och ambition som företag. Syns du inte finns du inte, brukar man säga. Syns du inte digitalt finns du inte alls, skulle jag vilja säga då. Jag vill dra det ännu längre, att bara finnas där är lönlöst. Du kan ha världens finaste butik på en sidogata, men om ingen hittar dit spelar det ingen roll. Så att hänga med digitalt är att investera för framtiden.

Vad driver dig, du verkar ha något på gång hela tiden?

Hur bra kan jag bli? Jag vet inte vad man ska lägga för värdering i bra, men jag söker ständig utveckling. Jag blir väldigt tillfreds när jag lär mig saker och utmanas. Den andra delen är hur bra jag kan hjälpa andra att bli. Jag tror att alla har en inre kraft att kunna påverka andra människor. Man måste påverka människan på djupet för att kunna förändra grundläggande värderingar. Det är det vi behöver göra, ställa om snabbare och anpassa oss snabbare, säger Patrik Björklund som brinner mycket för hållbarhet och miljö.

Hur vill du förbättra världen? 

-Jag skulle vilja ge människor bättre möjlighet att förändra världen, utifrån deras ambitioner och möjligheter. Hellre lära en person fiska än att fiska åt den. Då skapar vi skalbarhet på riktigt.

Du blev skandinavisk mästare i kung fu som 19-åring, har du en vinnarskalle?

- Ja, så in i …Men jag vill samtidigt vara taktisk, det är inte vinna till varje pris, jag vill vara smart. Jag tror alltid att det finns en smartare lösning i allt, jag måste bara se den. Jag tror inte alltid att du vinner på råstyrka eller på att vara den som ringer flest samtal. Därför är både kampsport och crossfit (som Patrik numera tränar) intressant om man ska dra en parallell. Det är inte den som är starkast i kampsport som vinner, det är den som är smartast.