Dejan Spasenoski - Utvecklaren som knäckt marknadsföringskoden

9 April 2018



Träffa mannen som ligger bakom en av Nordens största affiliateplattformar och som lade grunden för framtidens partner inom digital marknadsföring; Double Group. 

Dejan Spasenoski  är en entreprenör i ordets rätta bemärkelse. Förutom att vara huvudägare och en nyckelperson i Double Groups dagliga verksamhet, är han även engagerad i fastighetsbranschen och startade förra året upp ett solcellsföretag(!).

 

Hur kommer det sig att du gör det du gör, varför blev det just affiliate?  

Det hela grundar sig egentligen i att jag ville starta eget företag. Jag tänkte att om jag läser data så kan jag skapa mina egna produkter sen. Det var så det började. Jag började plugga på Chalmers och under studietiden startade jag mitt första företag. Det var ett e-handelsföretag som sålde datorspel, tv-spel och cd-skivor. Detta var på den tiden man fortfarande kunde köpa cd-skivor i butik. Väldigt länge sen med andra ord… nej men tekniken förändras ju fort. Marginalerna på produkterna var väldigt låga och det kom att bli ett problem. Men en av de största utmaningarna var att marknadsföra sig själv. Jag hade stött på affiliate tidigare och det visade sig att av alla marknadsföringsmodeller jag hade så var det affiliate som fungerade bäst för mig. 


Byggde upp Affiliatenätverket ifrån sovrummet

Jag bestämde mig för att lägga ner e-handeln eftersom det var en alldeles för tung business för att driva själv och började istället planera inför nästa projekt. Jag satte mig allt mer in i affiliate och insåg att det egentligen bara fanns ett bolag som drev affiliate i Sverige. Så jag byggde ett eget nätverk och startade igång det, ifrån sovrummet i princip. Det gick otroligt fort och snart hade jag fått jättemånga signade kunder på det. Det lilla webbhotell jag hade klarade till slut inte av trycket och jag fick anställa folk för att utveckla sidan och för att jobba med kunder. Det var då jag bestämde mig för att köra helhjärtat på företaget. 


Att alltid anpassa sig efter ny tech och marknaden

För ungefär fem år sedan skedde en förändring i förfrågningarna från mina kunder. Många av mina kunder ringde och bad nu om hjälp med sökoptimering. Men det var ju ingenting vi sysslade med egentligen, eftersom jag inte hade någon kunskap om det så blev det ett område vi inte kunde stötta kunderna med. 

Det är sådana förändringar som jämt sker i denna bransch och då måste man bestämma sig, vågar vi ställa om och satsa på detta? Eller skall vi stanna kvar och trampa vatten liksom? Där och då började jag fundera på nya möjligheter att möta behovet. Jag slängde ut en tweet och på det viset träffade jag Anders Karlsson som jag kom att starta DoubleSearch med. Han var jäkligt duktig på SEO. Vi testade att sälja små SEO-paket till befintliga kunder och det gick som förväntat väl hem. 

Till slut blev det svårt att hinna med allt, både jag och Anders hade företag och annat vid sidan av som stal tid. Det var då vi bestämde oss för att hitta någon ny och på så sätt stötte vi på Fredrik Johansson som är VD idag. Idag gör Fredrik de grejerna jag inte orkar eller vill göra, och tvärtom. Vi ser ofta väldigt olika sidor av saker när vi diskuterar. Han är ett riktigt bra bollplank och vi inspirerar ofta varandra med våra olika synvinklar. 


Det var vägen hit, hur ser framtiden ut för dig och för Double Group? 

Just nu arbetar jag mycket med stora strategiska projekt. Det handlar om att förändra och förbättra de plattformar vi vill kunna erbjuda våra kunder i framtiden. Här har vi väldigt mycket spännande saker på gång. Bland annat skall vår affiliate-plattform automatiseras helt vilket kommer göra att vi skiljer oss från våra konkurrenter på marknaden. Vi jobbar dessutom med en utbildningsplattform där vi vill samla digitala kurser och utbildningar, allt för att skapa en så komplett webbplats som möjligt. 

Alla strategiska beslut vi tar på Double Group grundas i hur framtiden ser ut. Vi funderar över hur marknadsförares vardagar ser ut, vilka steg de varje dag repetitivt gör och hur vi kan förkorta ner dessa processer. Det är därför vi vill bygga en Artificial Intelligence-plattform. Vi är övertygade om att AI kommer bli en het grej även inom marknadsföring och där vill vi vara snabba. Tanken är att vi skall vara det alternativet som du kan gå till och signa upp dig på och så finns verkligen allt man kan tänkas behöva och dessutom helt automatiserat. Vi vill bli GPS:en för marknadsförare kan man säga.


Rekryterar nya systemutvecklare

Sen är inte tanken att jag skall bygga dessa plattformar själv. Det är därför vi nu söker riktigt duktiga utvecklare och programmerare. Att projektleda dessa utbyggnader kommer bli min uppgift i framtiden. Vi bygger allting själva med hjälp av Open Source, och använder oss av programmeringsspråk så som Python. Det är roligt och utvecklande att arbeta med dessa språk. Vi använder oss av det senaste, som verkar vettigt. Coola språk och coola miljöer och allt sker online.

De systemutvecklare vi söker kommer kunna påverka enormt mycket i form av grundarkitektur. De kommer få vara med och lägga byggstenarna för framtiden. Vad vi kommer erbjuda dem är mycket frihet och spelutrymme för hur man skall lösa vissa uppgifter. Stora skillnaden i att jobba hos oss är att du inte blir superstyrd och avgränsad som på många andra företag. Här kan du få göra väldigt mycket inom olika områden som ligger under samma vision och vi har som sagt många roliga projekt på gång. 

Vill du utveckla tillsammans med Dejan? Ansök här!


Hur ser arbetsdagarna ut på Double Group? 

Jag personligen har en fet dashboard, där jag lägger upp vad som är viktigast just nu och det innefattar verkligen allt. Jag har mina personliga mål som är rätt sjuka då måste jag jobba på vad som är viktigast just nu för att nå dit. Double Group är självklart en del av detta. Jag har drivit företaget i 13 år och det har varit drivmotorn till allt. Alla andra projekt har möjliggjorts tack vare denna grund. Jag är övertygad om att Double Group kan bli något riktigt, riktigt stort och jag ser en tydlig väg dit. Så, därför lägger jag mycket tid på det. 

Jag har väldigt stora ambitioner med mitt företagande och de speglas väl i Double Groups radikala tänk. Det är dem som får mig att komma upp på morgonen. Det gör också att alla motgångar man träffar på i det dagliga arbetet enklare motarbetas när man vet var man är på väg någonstans. Att ställa sig frågan om varför vi gör det vi gör och vart vi är på väg är så otroligt viktigt. När man insett att man gör det man gör av en bra anledning och när man lagt upp en plan på hur man når dit, så får man liksom ett purpose. Och så blir det lite lättare att gå upp på morgonen. 


Vilka är de största utmaningarna?

Ibland kan jag nästan känna mig lite stressad eftersom jag vet vart vi ska och det kan inte gå snabbt nog egentligen. Det kommer dock bli bättre när vi blir fler kollegor. Att hitta bra människor att jobba med är egentligen det svåraste. För ett sådant här projekt görs inte själv. Att ha bra människor med sig är så sjukt viktigt. Människorna i företaget är nyckeln till allt. Ett öppet sinne och en vilja att utvecklas är nog de viktigaste egenskaperna för att passa bra in hos oss. Till Double Group söker vi drivna eldsjälar som är öppna för - och älskar framtiden och ny-tech och framförallt, - som gärna vill vara med och skapa den. Ett driv som inte bara grundar sig i pengar och prestige utan mer att vilja vara del av en cool miljö och ett coolt team som faktiskt vill skapa. 


Vilka är dina tre viktigaste tips till andra entreprenörer och utvecklare?

  1. Hitta din passion! Var uppmärksam och anamma nya idéer, hitta din grej och genomför den.
  2. Lyssna inte för mycket på andras kritik. Många gånger har andra tyckt att jag haft galna idéer, men jag lyssnar inte på det. Om jag tror på min idé så kör jag. 
  3. Våga! Allt för många hindras av rädslor. Man måste våga chansa! 


Sist men inte minst, vem är Dejan Spasenoski utanför arbetet?

Hmm... det blir väldigt mycket jobb alltså! Man hinner väl inte så mycket annat? Jodå jag lägger väldigt mycket tid med min son Mikael. Och när jag inte gör det ägnar jag mig mycket åt sporter för att få komma bort lite och vila hjärnan. Jag älskar Golf och klättring, och fysiska aktiviteter. I år har jag ett nytt nyårslöfte också, att jag skall göra en ny resa varje månad. Hittills har jag hållit det. Danmark, Norge, Polen, Makedonien… nu får vi se vart det bär av härnäst. Det lutar mot Amsterdam.