Vad förväntas en marknadskoordinator klara av?

7 Augusti 2018


Fredrik_vitbakgrund.jpg
Fredrik Johansson

VD & utbildare

fredrik.j@doublegroup.se

031-65 75 75


Jag har vant mig vid (och glädjs åt) att många hör av sig för att få råd, stöttning eller hjälp i marknadsföringsfrågor. Överrepresenterade i denna grupp är generalister och nyutexaminerade studenter. Jag har börjat ställa mig frågan: Vad förväntas egentligen av en marknadskoordinator idag?


Under alla år på digital marknadsföringsbyrå har marknadsförarna varit mina kollegor, kunder och studenter. På Double Group jobbar vi främst med företag som har mindre marknadsavdelningar på några personer eller rent av en ensam marknadsföringsansvarig.


Kraven och förväntningarna på dessa marknadsförare är många. Plötsligt har någon fått ett Google Adwords-konto dumpat i knät på sig, fått uppgiften att göra en digital strategi andra veckan på praktikplatsen eller kanske fått ansvaret att skapa klockren mätbarhet i alla kanaler, utöver jobbet hen redan gör.

Som det ser ut idag ska marknadskoordinatorn vara expert inom projektledning, content marketing, digital analys, SEO, CPC, CRM, SoMe, konverteringsoptimering och lite till. Jag anser att detta varken är särskilt rimligt eller effektivt.

Gå in en vända på LinkedIn och läs jobbannonser med rubriken digital marknadsförare, marknadskoordinator eller marknadsassistent. Du kommer märka att kompetensen som förväntas ofta är på gränsen till orimlig - och troligtvis INTE kommer ge den utväxling som arbetsgivaren så ivrigt söker.


Låt mig nämna tre problem med för breda roller:

  1. För lite erfarenhet. Det finns en kompetensbrist idag inom digital kommunikation och marknadsföring. Det är ju ett relativt nytt område, som vi alla vet. Det krävs kompetens och erfarenhet för att välja och framförallt för att välja bort bland alla dagens möjligheter.

  2. Dåligt stöd. Ledarna har inte heller hunnit ta till sig digitaliseringen i den takt som krävs för att kunna handleda mer juniora roller. De har såklart fullt upp med att hinna med det de måste lära sig för egen del. Ledningsgrupper har också en tendens att skyffla affärsmål och aktiviteter ner till marknad, utan att riktigt förstå hur det hänger ihop. I värsta fall är det marknadskoordinatorn själv som får driva frågan om affärsmål och KPIer.

  3. Fel bollar i luften? Med en operativ roll och en ambitiös marknadsförare kommer det antagligen att hända en hel del. Vi springer på alla bollar och hinner inte tänka efter. Kanske är det upp till 80% av uppgifterna vi utför som egentligen inte tar oss närmare målen. Skulle det inte vara bättre att fokusera på de 20%, som faktiskt gör det? Genom att ha “många bollar i luften” eller många arbetsuppgifter så skapas ofta en känsla av effektivitet, för alla inblandade. Den känslan är dock alltför ofta en illusion. För mig innebär effektivitet att man gör framsteg mot de mål och den vision bolaget har - genom att fokusera på RÄTT saker.

Att sätta in en ny person, i en bred roll, med höga krav (!), skapar i mina ögon en stressful vardag, prestationsångest och dålig effekt för bolaget. Ofta är det bättre att lägga fokus på några få områden och göra dem riktigt bra. Istället för att göra allt.

Så - vad är mina förslag till dig som formar denna roll? Du kan vara VD eller marknadschef. Men troligtvis är det du själv (fast det inte borde vara det), kära marknadskoordinator.

  • Agilt ledarskap
    Vi behöver anpassa oss efter de resurser vi har i tid, pengar och kompetens på våra marknadsavdelningar. Är det en innehållskreatör eller en analytiker du har framför dig? Anpassa tjänsten eller ändra inriktning om du behöver. Jag är övertygad om att en person kommer att leverera dubbelt upp om hen brinner för området och det stämmer överens med personliga mål och värderingar.

  • Mer tid till att tänka
    Time Management är ALLT - förutsatt att vi vet vad målen med vårt arbete är samt att vårt sätt att se på tid inte bara handlar om att producera. Genom att lägga upp en plan på vart vi ska och sätta aktiviteter vi tror kommer att ta oss dit blir det också lättare att filtrera bort arbetsuppgifter som tar för mycket tid och inte ger någon effekt.

  • Kompetensutveckla!
    Trots att jag är ett stort fan av Google, tror jag inte alltid att lösningen är att googla sig fram. Även när det gäller vidareutbildning tror jag istället på fokus och time management – alltså avsatt och fokuserad tid för att lära sig behärska nya områden och tekniker. Det är helt enkelt effektivare.

Jag skulle säga att de flesta marknadsförare jag möter förväntas kompetensutveckla sig själva inom många olika områden, och dessutom mer eller mindre på privat tid (har marknadsföring blivit ett kall?). Många hamnar idag i mellan jobb och betalar dyra utbildningar inom digitalisering ur egen ficka, för att det aldrig prioriterades på det gamla jobbet.

Så till dig som är om marknadskoordinator, marknadsförare eller marknadsassistent; Kompetens kommer med erfarenhet! Därför förtjänar du stöd, tid, fokus (rätt bollar i luften), anpassningsbarhet (mer uppgifter du är passionerad för) och betald kompetensutveckling för att nå denna erfarenhet!

Hur har du det på jobbet?
Delta i vår undersökning av marknadsförarens psykosociala arbetssituation här.



Fredrik_vitbakgrund.jpg
Fredrik Johansson

VD & utbildare

fredrik.j@doublegroup.se

031-65 75 75

Relaterade bloggposter