Yuhmes väg till Amazon.com!

22 Augusti 2018


Asa_vitbakgrund.jpg
Åsa Söderlund

Marknadsföringsansvarig

asa@doublegroup.se

0702723202


Den mytomspunna, megamastodont galet stora amerikanska e-handeln Amazon.com är #goals för många entreprenörer därute. Vi vet att det är amerikanskt, vi vet att det är stort och vi vet att det är awsome. Men hur funkar det egentligen och hur lyckas man få upp sina produkter på världens (näst)största handelsplattform?

Jag träffade Alexandra Nash, grundare av Yuhme och en av våra uppdragsgivare, för att gratulera till lanseringen på Amazon.com! Jag som trodde att jag visste lite om hur det funkar med e-handel, digital marknadsföring och kanske t.o.m. att få en produkt inköpt och levererad till en e-handel – visste väldigt lite om Amazon, visade det sig.

Vattenflaskor till etiska konsumenter

Yuhme gör världens mest miljövänliga vattenflaska – som både är återvinningsbar och donerar pengar som räcker till 6 månaders rent vatten till en person i Centralafrikanska Republiken. Flaskorna säljs på yuhme.se, hos återförsäljare runt om i världen och nu på amerikanska Amazon.com. Den socialt- och miljövänliga flaskan har blivit extra populär i USA, där marknaden för etisk konsumtion är stor och efterfrågad av unga, engagerade amerikaner. Det var i Malibu, LA hos återförsäljaren Objects With Purpose som idén om att lansera på Amazon planterades. 
- Vi brukar diskutera idéer och affärsmöjligheter som kan hjälpa den andre. Objects With Purpose gör också sina egna produkter och de hade lanserat dem på Amazon.com. Vilket gav ett riktigt uppsving i intresse och försäljning! För oss kändes det som ett bra sätt att komma ut brett i USA. De hade också den kontakt som senare hjälpte oss att få allt att hända – Rob Schad, en 21-årig ”digital nomad” som specialiserat sig på att hjälpa företag att lyckas på Amazon, berättar Alexandra.

Amerikanernas sökmotor för shopping

Det finns alltså konsulter som jobbar uteslutande med att förstå Amazon. Redan där börjar Amazon likna Google mer än en vanlig e-handel. Konsulterna har gjort processen 100-tals gånger och tänker marknadsföring redan från början. Det finns en plan för hur produkter och bilder döps, vilka sökord som ska finnas med i texterna och vilka kategorier man senare ska annonsera på. För annonsera det gör man! Amazon är så stort att du måste annonsera inom plattformen för att överhuvudtaget synas bland alla andra varumärken och produkter. På den svenska marknaden annonserar vi t.ex. på Facebook och Google för att leda trafik till yuhme.se. I USA är Amazon så etablerat att de fungerar som amerikanernas sökmotor för shopping. Kunden är redan där och det är upp till dig som varumärke att fånga hennes uppmärksamhet.
- Amazon tar inget ansvar för genomförsäljningen, som andra återförsäljare gör. Vi valde att gå för Amazon när vi var i ett läge där vi var tillräckligt bekväma med att förlora alla pengar vi satsar på samarbetet.
Förutom att du är "on your own" vad det gäller inleverans och genomförsäljning höjer Amazon kostnaderna för lagerhållning dramatiskt om din vara inte blivit såld på 6 månader. Det innebär för de flesta att det i praktiken blir omöjligt att vara kvar. Så det är bokstavligt talat vinna eller försvinna som gäller!

Men hur blir man godkänd av Amazon?

- Det är lite av en fördom att det är svårt att ”komma in på Amazon”. Man kan se rubriker i tidningar om stora varumärken som har förhandlingar med Amazon. Men i vårt fall handlade det om mycket administrativt och ganska tråkigt jobb. Vi behövde visa att vi hade ett registrerat och levande varumärke och sen gällde det att fylla i mängder av dokument på rätt sätt. Man träffar liksom aldrig någon inköpare eller något sånt, förklarar Alex.

Orkar man med logistiken?

Alexandra berättar vidare om logistikprocesser som kan avskräcka den mest tjurskalliga av entreprenörer. Amazon importerar inte dina varor – du får importera till dig själv. Det betyder t.ex. att du behöver ha en amerikansk adress och att du betalar för både export och import. För att öka svårighetsgraden ytterligare vet du inte förrän dagarna innan vilket av Amazons lager du ska skeppa till. Först när godset är packat, dokumenterat och klart får du din leveransadress. Sen går det ju förstås inte bara att svänga upp med lastbilen och ringa på hos Amazon när varorna väl är i hamn. Du får snällt boka en ”time-slot” och vänta på din tur att leverera. Jag misstänker att Alexandras bakgrund inom logistik har varit ganska avgörande för att Yuhme-flaskorna tagit sig hela vägen till Amazons lagerhyllor!

- Först tänkte vi att vi skulle göra allt själva, men vi insåg ganska snabbt att vi behövde en pålitlig shippingagent om vi skulle klara det här. Vi har också haft någon i USA som kunnat ta emot godset där och bokat leverans till Amazon i sista steget.

Fungerar som ett lokalt lager för hela marknaden

Nu finns flaskorna i lager och har börjat säljas på amazon.com! Redan första veckan överträffade försäljningen den egna webbshoppen. Slitet för att få in produkterna hos Amazon har också betalat av sig i form av att Amazon kan tillgodose frakt även till Yuhmes amerikanska återförsäljare och privata kunder.

- Nu har vi ett amerikanskt lager som dessutom kan leverera fritt till de flesta amerikaner, som har ett prime-konto hos Amazon. Det gör både att vi slipper hanteringen i Sverige och att vi får nöjdare kunder, berättar Alexandra glatt.
Det tog sex månader från idé till verklighet, men nu är de där och nu hoppas vi att Yuhme blir stora på Amazon! Så att de kan ge mer rent vatten till fler.

Alexandras tips till de som vill försöka sig på Amazon

  1. Var inte rädd för att prova! Det är inte bara stora bolag som får chansen.
  1. Lägg pengar på en shippingagent och en Amazon-konsult, som vi gjorde.
  1. Håll koll på marginalerna! Du kommer att behöva avräkna shipping, tull, ”fulfilment fee” och provision till Amazon. Utpriset måste vara minst 4x inpriset.
  1. Se till att ni har lite kraft bakom varumärket innan ni lanserar.



Asa_vitbakgrund.jpg
Åsa Söderlund

Marknadsföringsansvarig

asa@doublegroup.se

0702723202

Relaterade bloggposter