Vem orkar ta emot en praktikant?

14 September 2017


Fredrik_vitbakgrund.jpg
Fredrik Johansson

VD & utbildare

fredrik.j@doublegroup.se

031-65 75 75


Under våren har vi haft fyra praktikanter på vårt kontor. Två E-Business Managers från Handelsakademin, en tidigare marknadsföringsansvarig med erfarenhet från modebranschen och dessutom en managementstudent från MATIX-programmet på Handelshögskolan.  

Tre praktikanter på heltid och en på deltid låter tidskrävande. För många låter det kanske till och med jobbigt. För oss är det en självklarhet. Vi har fått in fyra medarbetare som med stor motivation velat bidra och visa vad de går för. Samtidigt. De har blivit en del av vårt kontor, de har tagit på sig varenda ny uppgift som att det var den sista.

En språngbräda rätt ut i arbetslivet

Idag har Åsa, med tidigare erfarenhet från modebranschen, efter genomförd praktik hos oss blivit digital marknadsförare hos en snabbväxande teleoperatör. Patrik har fått byråanställning hos en kollega i branschen, Kristina har fått anställning hos oss och Oskar ska precis ut i yrkeslivet, många erfarenheter rikare och med väldigt goda visdomsord. Det jobbiga har snarare varit att mista några av dessa driftiga, engagerade människor och härliga personligheter.

Jag tycker därför det börjar bli dags att vi alla ställer oss en relevant fråga - hur ska vi säkra tillväxten av duktiga digitala marknadsförare? Och hur ska vi få med de som redan arbetat med marknadsföring halva sitt yrkesliv - att få utrymme att utvecklas inom digital marknadsföring? 

Handen på hjärtat. Ni som försöker rekrytera digitala marknadsförare, hur lätta är de att hitta idag?

Det är dags att vi alla drar vårt strå till stacken och tar in praktikanter och faktiskt lägger tid och energi när de är på plats. Att anordna föreläsningar och utbildningar är en bra start, men hur ska vi få fler att utveckla sin kompetens inom digital marknadsföring på riktigt - utan att de får testa på det i skarpt läge? 

Jag tror vi alla känner igen oss. Det är först när vi arbetar med riktiga case, kunder och förutsättningar som vi verkligen lär oss något. För hur många dagar kan man inte sitta med en Google Analytics-certifiering, utan att faktiskt kunna navigera sig runt på riktigt? Får du däremot vara med och bygga ett upp ett Analytics-konto från början för ett företag som finns på riktigt, följa utvecklingen och lösa kundens behov. Då börjar något hända på riktigt. 

Att få igång en praktikant är ju tidskrävande?

Jag har full förståelse för att vi alla är upptagna, det är ju så samhället i stort ser ut idag. Vår erfarenhet är dock att praktikanter inte är en belastning, utan en resurs. Plötsligt har vi tid att ta tag i de bitar som annars lätt glöms av. Vi får in nya personligheter som kommer med in med sina erfarenheter och helt nya idéer som kanske annars inte hade dykt upp. 

Vi på Double Group håller utbildningar på yrkeshögskolor och stöter ständigt på studenter som har svårt att hitta praktikplats. Många digitala byråer, små e-handlare och stora marknadsavdelningar verkar inte ha tid att ta emot praktikanter. De verkar inte heller ha tid att ens besvara ett mail. Att få igång en praktikant är ju tidskrävande, och tid är en bristvara. Jag har vid det här laget träffat och hört om många studenter som fått praktikplats, kommit in med stora ambitioner att få bidra, men väl på praktiken har de blivit isolerade och inte fått det stöd som är så viktigt.

På en byrå (liksom på många andra arbetsplatser) finns det alltid många uppgifter som inte kräver flera års erfarenhet. Ibland kan det betyda mycket med ett kreativt mindset och bra planering. Våra praktikanter tar sig an publiceringsscheman i sociala medier, jobbar med vårt värderingsarbete, gör sökordsanalyser och bygger AdWords-konton med hjärta och själ! Våra mer seniora kollegor ger därefter feedback och kvalitetssäkrar. 

I slutändan har vi en nöjd kund, en glad praktikant och kollegor som växer av ansvaret.

I den bästa av världar

... så hade jag med glädje anställt samtliga praktikanter vi tagit in. Men även om det inte alltid finns möjlighet till det, har vi hjälpt dem en bra bit på vägen att få sitt första jobb inom digital marknadsföring. Finns det något bättre än att vi får fungera som språngbräda till drömjobbet? Marknadsföringsbyråer söker med ljus och lykta efter kompetens inom digital marknadsföring. Marknadsavdelningar likaså. Startup-bolag likaså. 

Därför är det dags att vi tar vårt gemensamma ansvar. In med praktikanter! Lägg tid på att få dem att känna sig bidragande! Kompetensutveckla dem när de är på plats! Och hjälp dem att komma in i yrkeslivet på bästa möjliga sätt.

Med det sagt

Nu i höst kommer åter igen hundratals studenter med intresse för digital marknadsföring ut på praktik. Förhoppningsvis hittar alla en praktikplats, och förhoppningsvis blir praktiken en ovärderlig erfarenhet för både praktikanten och för ditt företag. 

Hör av dig till mig om du är intresserad, så hjälper jag med glädje till att förmedla en ny potentiell medarbetare!



Fredrik_vitbakgrund.jpg
Fredrik Johansson

VD & utbildare

fredrik.j@doublegroup.se

031-65 75 75

Relaterade bloggposter