Vi har ny webbplats!

13 September 2017


MatildaL_vitbakgrund.jpg
Matilda Lundin

Projektledare & marknadsförare

matilda@doublegroup.se


I och med sammanslagningen mellan DoubleNet och DoubleSearch blev det självklart med en ny, gemensam webbplats. Nu kan vi äntligen presentera www.doublegroup.se.

Säg hej till vår nya kostym! Under ett drygt halvår har vi kämpat (japp!), knackat kod, skissat, förkastat, gjort nya designskisser, fått många aha-moments och äntligen landat i vad som är vår nya webbplats. Det har varit ett intensivt, stundstals frusterande men också ett fantastiskt roligt och utvecklande arbete som involverat alla oss på Double Group. Tillsammans har vi gjort en ordentlig genomlysning av det nya varumärket för att verkligen försöka förmedla vad vi gör och står för - till såväl befintliga som nya kunder. Nu har vi äntligen landat - och självklart ställt ett par frågor till två av de inblandade i projektet. Trevlig läsning!

- Dejan, du är en av de stora drivkrafterna bakom nya Double Group. Hur gick tankarna inför den nya webbplatsen?

Jag har ju under åren varit med och byggt en hel del sajter men just detta projekt var väldigt annorlunda. Vi stötte genast på helt nya utmaningar. Den största utmaningen var inte teknisk, utan att slå ihop två webbplatser Double.net och DoubleSearch.se och deras respektive verksamheter till en webbplats - DoubleGroup.se. Jag har ju grundat båda företagen som ligger bakom sajterna och visste därmed att våra målgrupper var snarlika men efter vidare fördjupning med målgruppsanalyser såg vi att det fanns vissa uppenbara skillnader mellan våra kunder som vi var tvungna att adressera på ett bra sätt för att allt skulle klaffa.

Vi vill ju dela med oss av vår kunskap vilket jag tycker vi får fram bra på vår nya sajt. Men det var samtidigt väldigt viktigt för oss att framhäva vårt affiliatenätverk, byrå-, utbildning- och konsultverksamheten på ett bra sätt för att våra kunder ska känna igen sig och lätt komma vidare på sajten. 

I arbetet involverades hela företaget, alla fick tycka till och komma med feedback. Vi jobbade sedan med att slipa och förfina varje sida samt med att byta ut sidor som man insåg inte behövdes. Ett minst sagt intensivt arbete med många omgångar tills vi kände oss nöjda nog att kunna släppa version ett av vår nya sajt www.doublegroup.se. 

Men nöjd blir man ju aldrig så det kommer givetvis många uppdateringar framöver. Då vi är specialiserade på digital marknadsföring var det extra kul att just så många på företaget kunde vara involverade och bidra till en bättre sajt för alla.

- Vad är din förhoppning att besökarna ska känna när de landar på DoubleGroup.se?

Vi har strävat efter att sidan ska uttrycka en känsla av enkelhet, bekvämlighet och gemenskap - för det är vad vi tror är viktigast för våra kunder att känna. Vi vill att den som besöker sidan redan innan första samtalet ska förstå vilka vi är, hur vi arbetar, vad vi kan och att vi är ett tillskott till deras verksamhet, till skillnad från att bara vara en extern leverantör.

Oscar Felldin

Oscar Felldin, grafisk formgivare

- Oscar, du står bakom Double Groups nya design. Vad skulle du säga är utmärkande i den?

Jag blev ju primärt anställd av DoubleNet och DoubleSearch just för att utveckla den nya webbplatsen och den grafiska profilen för Double Group. Jag är alltså väldigt ny här och något jag märkte direkt efter att ha jobbat här några veckor var den omfattande kompetens och den kontakt de har med sina kunder.

Jag blev också överraskad av ett gött gäng som brinner för det de gör helt enkelt, vilket var ett intryck jag inte fått från deras tidigare sidor. Det har därför varit viktigt för mig att just detta ska synas i den nya designen. Inte bara vad Double Group gör. Utan också vilka vi är, hur vi gör det vi gör och hur vi gör det för just dig och dina behov. 

- Det har varit en del vändor fram och tillbaka längs med resan. Nu såhär när vi är i mål - hur mycket skiljer sig den färdiga designen från de designskisser som först togs fram? 

I projekt som detta kommer slutresultatet alltid skilja sig från de ursprungliga tankar och idéerna, men det av goda skäl. Under processen uppstår det alltid fler insikter kring hur man kan göra något bättre när man jobbar med det. I detta fall i och med att vi slår ihop två olika bolag har det inte alltid varit helt klart hur strukturen skall bli. 

Mycket om och men har uttryckts över hur saker och ting ska vara placerade, ordnade och grupperade på sajten. Vad är mest logiskt, är detta inte tekniskt en del av detta och inte detta egentligen? Till slut efter diskussioner och testande har vi ändå kommit fram till vad vi tror kommer vara det mest optimala.

Det är vidare en av anledningar som denna som alltid gör det så otroligt svårt att lansera - då det alltid finns saker att göra bättre. Men någon gång måste man såklart vara nöjd och släppa taget. Det betyder dock inte att vi inte kommer fortsätta bygga på sidan. Vi kommer såklart fortsätta utveckla sidan i takt med att Double Group växer och utvecklas.

Vi hoppas ni ska gilla den nya sajten - och ha mycket nytta och glädje av den!



MatildaL_vitbakgrund.jpg
Matilda Lundin

Projektledare & marknadsförare

matilda@doublegroup.se

Relaterade bloggposter