Vi älskar Content Marketing!


Det låter klyschigt, men vi menar det faktiskt. På Double Group älskar vi Content Marketing, mycket tack våra passionerade kommunikatörer och som det så fint heter – content marketers. För många är Content Marketing dock fortfarande ett sådant där (klyschigt) branschbegrepp som kan vara svårt att rent konkret ta till sig. Med vår samlade kompetens hjälper vi dig att reda ut det hela – och att komma igång.

Vad är Content Marketing?

En relativt kort och koncis beskrivning av content marketing är:
Löpande innehåll som skapas utifrån målgruppens villkor och önskemål, i dina egna kanaler, med syfte att tillföra mer långsiktig affärsnytta till dig.

Skillnaden mellan copy och content

Och så svar på en frekvent ställd fråga – vad är egentligen skillnaden mellan copy och content? Det korta men informativa svaret på den frågan är att copy är innehåll med en tydligare agenda att styra målgruppen i en viss riktning. Tänk sälj, annonser och direktmail med syfte att styra mottagaren till att utföra något som är av direkt värde för dig. Content jobbar istället mer långsiktigt och värdeskapande för din målgrupp.

Den ena metoden är inte bättre än den andra. Tillsammans jobbar de faktiskt väldigt väl, och ibland kan content behöva en släng av copy (och vice versa) om motivet med ditt innehåll förändras.

Content Marketing… Vad, hur, när, var?

Åter till Content Marketing och dess ”storhet”. För det är just det – ett stort projekt. Att veta vad du ska göra, vilken form det ska ta, när du ska publicera och i vilken kanal kan nämligen få även den mest rutinerade marknadsföraren på fall. Och hur mäter du affärsnyttan av all tid och engagemang du lägger ner? Planering, research, genomförande och uppföljning är A och O så att insatserna värderas rätt.

Som i de flesta fall finns det inte heller någon gyllene väg till contentframgång – det är din verksamhet och målgrupp som måste omfamnas på ett unikt sätt. Förarbetet och efterarbetet är minst lika viktigt som det material du faktiskt publicerar. Vi ser till att du börjar i rätt ände! I vår artikel Bli bättre på Content Marketing har vi samlat ett antal konkreta content-tips som alla kan ha användning av.

Exempel på Content Marketing

För att göra det fluffigare lite mer handfast – Här följer exempel på olika aktiviteter som alla faller under begreppet content marketing:

  • Löpande innehåll som du publicerar på din webbplats, 
  • exempelvis artiklar i din blogg
  • Innehållsflöden som du delar på dina sociala kanaler som 
  • Twitter, Facebook, LinkedIn
  • Nyhetsbrev
  • Podcasts
  • Videos på din YouTube-kanal eller WebbTV
  • En medlemstidning på webben etc.

Kom igång med Content Marketing

Vi hjälper dig gärna att komma igång med content marketing – oavsett om du behöver brinnande hjälp i en enskild kanal eller en komplett content marketing-strategi som löper under en längre tid. Vi hjälper dig också att förstå var i köpresan content marketing har tyngd och hur insatser du gör idag sår frön för långsiktig tillväxt om du placerar dina kort rätt.

Som digitala kreatörer förstår vi också vikten av samspelet mellan content, annonsering och andra trafikdrivande källor. Även om det primära syftet med content marketing är att tillföra din målgrupp extra värde – att bjuda på dig själv – finns det flera fördelar att dra av riktigt välgjort content även i andra sammanhang.

Låt oss prata affärsnytta tillsammans!





Kontakta oss!









Vi hjälper dig!



Matilda Lundin

Projektledare & marknadsförare

Stina Rosenqvist

Projektledare & marknadsförare