CRO - Konverteringsoptimering för optimalt resultat


Konverteringsoptimering är din webbplats bästa vän! Metoden, som även förkortas CRO (från engelskans conversion optimazation), handlar om att förvandla dina besökare till kunder – eller till annat som är av värde för dig. Genom datadrivna insikter OCH erfarenhet av vad som får människor att konvertera förenklar vi, leder och justerar så att dina besökare trycker på rätt knappar.

Konverteringsoptimering är din webbplats bästa vän! Metoden, som även förkortas CRO (från engelskans conversion optimization), handlar om att förvandla dina besökare till kunder – eller till annat som är av värde för dig. Genom datadrivna insikter OCH erfarenhet av vad som får människor att konvertera förenklar vi, leder och justerar så att dina besökare trycker på rätt knappar.

Mer om konverteringsoptimering

Innan du börjar med konverteringsoptimering är det först viktigt att du definierar vad som faktiskt är av värde för dig. Vi rekommender alltid att du sätter mål och mätpunkter i olika delar av köpresan, eftersom dina webbplatsbesökare kan ha kommit olika långt i sin beslutsresa när de besöker din webbplats. Några kanske är redo att kontakta dig direkt, andra kanske behöver få mer förtroende för dig och laddar därför ner en PDF-fil med mer information först. En del är kanske nyfikna på vad andra säger om dig på sociala medier och besöker därför din Facebook-sida.

Genom att markera upp olika mätpunkter på din webbplats vet du nu vilka olika mål du konverteringsoptimerar mot.

När målen är satta är det dags att börja konverteringsoptimera. Kort och gott handlar det nu om att ta bort alla onödiga hinder för att fler besökare att slutföra dessa mål. Vi granskar din webbplats både med egna ögon och med speciella verktyg som kan A/B-splittesta olika förändringar – och ge svart på vitt vad som ger bäst resultat. 

Verktyg för konverteringsoptimering

 Det finns idag flera olika verktyg för konverteringsoptimering som ger dig insiktsfull data om dina webbplatsbesökare. Bedriver du en e-handel kan du t.ex. genom e-handelsspårning i Google Analytics skapa en s.k. utcheckningsfunnel för att se VAR i utcheckningsresan många hoppar av och inte slutför sitt köp. Kanske är det onödigt många steg att ta sig igenom, sidan är inte mobilanpassad, besökaren tappar översikten av sin varukorg längs med köpet eller tillräckligt många betalningsmetoder erbjuds inte. Anledningarna kan vara många.
Vi ser till att identifiera och korrigera dem!

I Google Analytics kan du också starta s.k. experiment genom Google Analytics Experiments. Där kan du slumpmässigt låta dina webbplatsbesökare få se olika varianter av, exempelvis, din startsida. Detta för att se vilken som ger dig bäst resultat. Förtaget Hotjar har också ett verktyg som heter Heatmaps som låter dig se hur dina besökare beter sig på din webbplats i form av t.ex. hur långt de scrollar eller var flest personer hovrar med musen. Små förändringar kan ge stora resultat. Använd dessa fantastiska verktyg för att ta smarta beslut!

CRO … börjar faktiskt redan innan webbplatsen

Även om arbetet med konverteringsoptimering, eller CRO, ofta centraliseras till webbplatsen är det viktigt att komma ihåg att arbetet med att konvertera dina besökare även börjar INNAN de nått din webbplats.

Genom att välja rätt sökord (s.k. konverteringsnära sökord) sållar du t.ex. ut besökare med en tydligare köpavsikt redan INNAN de anlänt till dig. Jämför t.ex. sökorden ”advokatbyrå göteborg” med ”advokat”. Det förstnämnda indikerar på att någon letar efter en advokatbyrå i göteborg, och självklart kan motiven till detta vara olika. Ordet klassas dock som mer konverteringsnära än enbart ”advokat” då det är ett bredare sökord som säkerligen drar till sig många som är nyfikna på vad yrket innebär och kanske vill studera till det. Välj därför dina sökord med omsorg innan, men låt datan avgöra vilka som i slutändan konverterar bäst.

Även i sociala medier och i annonstexter kan du konverteringsoptimeringa genom att t.ex. välja vilka CTA:s (Call To Actions) du använder dig av. Våga leda! Är syftet med en annons att få tidigare webbplatsbesökare till ditt SPA-hotell att boka en weekend, säg det! Då har du värmt upp dem – redan innan de besöker din webbplats. 

Vi ser gärna fler CRO experter!

Vi ser gärna att DU blir CRO expert genom att dela med oss av all kunskap vi besitter. Självklart kommer vi in med vår kompetens när tiden och kompetensen inte räcker till. Välkommen till oss på Double Group!

 





Kontakta oss!