Marknadsföring

Google Tag Manager – En introduktion

Publicerad: March 1, 2019, 2:16 p.m.

Att använda Google Tag Manager blir allt vanligare bland både marknadsförare och IT-specialister. En smidig tjänst där du kan installera mätverktyg och analysprogram utan att blanda in webbutvecklare.

I den här guiden beskriver vi hur du kommer igång och installerar Google Tag Manager, samt förklarar vad verktyget kan hjälpa dig med.

Lider din webbplats av script-sjukan? 

Idag strävar de flesta efter att ha en så högpresterande webbplats som möjligt. Verktygen för att hjälpa dig till toppen är många och det installeras script efter script på webbplatsen för att få ut mer information om dina besökare och om webbplatsens prestation.

Men tänk om alla dina ansträngningar faktiskt gör att din webbplats presterar sämre? Scripten kan bidra till att din webbplats laddas långsammare och i slutändan blir resultatet tvärtemot vad du tänkt dig.

Organisera med Google Tag Manager

Din räddning i script-kaoset stavas Google Tag Manager. Verktyget är gratis och ger dig som marknadsförare full kontroll över dina tredje parts-applikationer. Genom att endast installera ett enda script på webbplatsen kan du hantera alla dina tillägg direkt från ett och samma program. Smidigt och enkelt eftersom du slipper gå omvägen via en webbutvecklare som ska lägga till kod för varje nytt verktyg du vill använda på din webbplats.

Redo att komma igång? Här kommer en beskrivning av de olika stegen du behöver gå igenom:

Steg 1 – Skapa ett konto hos Google Tag Manager

Om du redan har Google Analytics kan du logga in på samma konto och därifrån skapa ett nytt konto i Google Tag Manager. Om du inte har ett konto sedan innan kan du klicka här för att komma till registrering. 

Steg 2 – Sätt upp en container 

Efter att du skapat ett konto i Google Tag Manager går du vidare till att sätta upp en container. Om du ansvarar för flera webbplatser bör du skapa en container per webbplats. Varje container kommer att innehålla de Tags du väljer att koppla till webbplatsen. Men innan vi börjar lägga till Tags måste spårningskoden komma på plats.  

Steg 3 - Placera spårningskoden för Google Tag Manager

För att Google Tag Manager ska triggas igång måste du placera ett script på webbplatsen. Du hittar scriptet genom att gå till Admin och klicka på Install Google Tag Manager. I rutan högst upp ser du koden som ska placeras så högt upp i <head> taggen som möjligt. Nedanför finns ytterligare en ruta med kod som ska placeras direkt efter <body> taggen.

Känns det svårt? Om du använder Wordpress kan du komma runt den delen genom att installera ett hjälpande plugin. Alternativet är att be en webbutvecklare hjälpa dig att komma igång – sen lovar vi att du kommer kunna hantera allt på egen hand.

Steg 4 – Sätt upp dina Tags 

Nu är det dags att fylla din container med innehåll! Klicka på ”Ny Tag” i högra hörnet för att lägga till ett verktyg. Google Tag Manager gör det enkelt för dig genom att ge förslag på olika vanligt förekommande verktyg. Om det tillägg du önskar saknas i listan kan du skapa din egna HTML tag.

Lägg till Tags som:

-       Google Analytics

-       Google AdWords

-       Hotjar

-       LinkedIn Insight

Steg 5 – Implementera Triggers   

Nu när du har valt ut dina tags är det dags för dem att börja göra lite nytta. Google Tag Manager guidar dig enkelt genom konfigurationen där du ställer in detaljer som Conversion ID och Conversion Label. Sista steget är att publicera taggarna som du gör manuellt. Sådär! Nu har du satt upp dina taggar och en ny version av din container har skapats.

Glöm inte bort att rensa undan script från webbplatsen som inte längre behövs. Risken är annars att de mät- eller analysverktyg som du använder dig av registrerar dubbla antal besökare på din webbplats.

Lycka till!

STINA ROSENQVIST

Projektledare & marknadsförare