Den grafiska profilen säger allt!


Din grafiska profil – ditt ansikte utåt och ett av dina vassaste kommunikationsverktyg! Lär dig vikten av en grafisk profil och vad den bör innehålla. Vår duktiga grafiska formgivare är självklart också gärna en hjälpande hand om du behöver uppdatera hela eller delar av ditt grafiska uttryck.

Vad ingår i en grafisk profil?

En grafisk profil, också kallat en grafisk manual, är ett dokument som består av ett antal olika ingående delar. Den grafiska profilen ska verka som en slags handbok eller hjälpmedel till alla som hanterar ditt varumärke – så att samma visuella uttryck alltid används. Var du lägger ambitionsnivån och hur omfattande du väljer att göra din grafiska manual är upp till dig, men följande är några vanliga ingående delar:

  • Logotyp
  • En eller flera kommunikationsfärger
  • En eller två typsnitt
  • Mönster, symboler och andra grafiska element
  • Bildspråk; vilken typ av bilder som ska tas/användas, i studio/utomhus etc.
  • Exempel på utseende på tryckmaterial
  • Mallar för social kommunikation, för internt bruk, presentationsmallar etc.
  • I den grafiska profilen kan det också vara bra att ha med ditt varumärkeslöfte, då den grafiska profilen ska avspegla just detta.

Varför en grafisk profil?

En bild säger mer än tusen ord, döm inte boken efter omslaget (men med handen på hjärtat så är det just det vi ofta gör) - uttrycken är kort och gott MÅNGA som förmedlar vikten av vårt grafiska uttryck. Innan vi har hunnit berätta vilka vi är har nämligen vår logotyp, vårt typsnitt, vårt val av mönster, bilder, utseendet på våra visitkort etc. redan gjort just detta.

Läs vår designer Oscars bästa tips om hur du sätter en grafisk profil som kommer att göra skillnad för dina resultat här.

Som konsumenter idag möter vi också avsevärt mycket mer visuellt innehåll än bara för några år sedan. Appar som Instagram, Pinterest och även plattformar som Facebook och YouTube har genom dess grafiska innehåll omedvetet fått oss att uppgradera vår standard för vad vi tycker är snyggt och professionellt. Vad har då hänt? Vi har, givetvis, blivit mer kräsna. Detta har i sin tur medfört att spelreglerna förändrats. Slarvar du, märks det direkt! Ett enhetligt visuellt intryck ÄR en hygienfaktor OCH en fantastisk möjlighet. Dessutom är det ett ypperligt hjälpmedel för dig som säljare eller marknadsförare och en trygg grund att luta dig tillbaka på. Ett genomarbetat grafisk intryck inger nämligen massvis med förtroende OCH positiva känslor hos målgruppen. Ta tillvara på detta!

Re-evaluera – och uppdatera – din grafiska identitet

Människor förändras – så även företag. En bra tumregel är att du bör se över din grafiska kommunikation ungefär vartannat år, för att se om den fortfarande utstrålar det du vill förmedla idag. Små förändringar kan åstadkomma stor skillnad. Vi gör både kompletta grafiska profiler och uppdaterar befintliga. Behöver du ett par extra ögon på ditt grafiska uttryck hjälper vi dig gärna genom att tycka till och att ta fram ett nytt grafiskt uttryck.





Kontakta oss!









Vi hjälper dig!



Erika Zakariasson

Digital grafisk formgivare

Oscar Felldin

Front-End Designer