Så fungerar affiliatemarknadsföring


MatildaL_vitbakgrund.jpg
Matilda Lundin

Projektledare & marknadsförare

matilda@doublegroup.se


Affiliatemarknadsföring är en prestationsbaserad form av marknadsföring - där s.k. "affiliates" eller "publishers" förmedlar trafik till företag (s.k. annonsörer).  I denna guide kommer vi kort och gott gå igenom hur ett affiliatesamarbete fungerar.

I de flesta fall är det tre parter som är inblandade i ett affiliatesamarbete. 

 1. Annonsörer

Som det låter är detta den part som vill annonsera. Annonsmaterialet som du som företag behöver skapa kan vara i form av bildbanners, videoannonser, textannonser eller rent utav kombinationsannonser med både bild och text. Dessutom räcker det i många fall med en enkel textlänk in till din sajt.

2. Affiliates

Är personer eller företag som driver webbsidor eller andra digitala plattformar där annonsörer vill synas. Detta skulle kunna vara en bloggare som skriver om exempelvis inredningsdesign, ett teknikforum för Hi-Fi-fantaster eller en samlingssida för rabattkoder. 

Affiliates exponerar och synliggör företagens annonser på sin egen sida. Placering kan variera, men det kan vara såväl i ett separat annonsfält eller inne i en artikel/bloggpost (där det tydligt framgår att detta är en annons). 

3. Affiliatenätverket

För att enkelt förklara hur denna part fungerar kan det jämföras med en slags matchmaker. Affiliatenätverket får in en ny annonsör som vill sälja sina produkter eller tjänster. De förhandlar om hur och vad de vill sälja för något och hur prisplanen ska se ut. 

Därefter tar affiliatenätverket kontakt med lämpliga publishers som är inriktade mot den målgrupp som annonsören vill marknadsföra sig mot. De kopplar sedan ihop dessa två och samarbetet är igång!

Affiliatemarknadsföring – Så går du tillväga

Om du är intresserad av att komma igång med affiliatemarknadsföring – antingen som annonsör eller publisher, så finns det en del olika företag att vända sig till. Allt som oftast går du därför in på ett affiliatenätverks webbplats och väljer vilken part du vill spela. 

När du har klickat på det valda alternativet skickar du in din ansökan om att bli antingen annonsör eller publisher. När detta är gjort får du ett godkännande som gör att samarbetet kan starta.

Innan själva annonseringen drar igång diskuterar affiliatenätverket och annonsören hur betalningsmodellen skall se ut. Man kommer överens om en prismodell som gynnar båda parter.  Samarbetet kickas igång.

Hur fungerar betalning och intäkt?

Det finns olika betalningsmodeller för affiliatesamarbeten - primärt fyra stycken som används frekvent. Vi har listat upp de nedan så att du ska få en förståelse för hur de fungerar.

– Betalt per köp
Kanske den vanligaste modellen att använda sig av då det finns en garanti att annonsören får avkastning på annonskostnaderna. Annonsören betalar endast för de försäljningar som annonsklicken har lett till, och då en överenskommen procent i provision för varje genomfört kundköp. Kort och gott - har inga köp genomförts av kunderna betalar heller inte annonsören pengar för klicken (annonseringen).

– Betalt per klick
Om annonsens utformning är varumärkesbyggande och har som främsta motiv att driva trafik till din webbplats är detta vanligen ett bra alternativ. Är du däremot ute efter en stor försäljning kan det vara en nackdel då du inte vet hur kvalitativa klicken egentligen är.

– Betalt per lead
Detta alternativ passar vanligen bra för företag som säljer tjänster av mer svårsålt slag. Om ditt företag har få försäljningar men stor vinst på tjänsterna kan det således vara värt att använda detta betalningsalternativ. 

– Betalt per visning

Betalt per visning innebär kort och gott att annonsören faktureras per antal visningar och ej per klick, lead eller försäljning. Här är det inte ovanligt att annonsören betalar först när 1000 personer har sett annonsen. Detta alternativ kan således vara bra om du vill skapa en första varumärkesmedvetenhet och påbörja en inarbetning hos kunderna. För att det skall vara lönsamt bör publishern ha många läsare/följare.

Vid varje månadsslut sammanfattas alla klick, leads, visningar och försäljningar och annonsören faktureras för den tjänst och prismodell som valts. Affiliatenätverket och affiliatesen får sin utdelning.

Vi hoppas att du/ni har fått en bättre förståelse kring affiliatemarknadsföring. 

Varmt välkommen också att läsa mer - och att ansluta dig - till vårt annonsnätverk här!





MatildaL_vitbakgrund.jpg
Matilda Lundin

Projektledare & marknadsförare

matilda@doublegroup.se

Relaterade artiklar