Så fungerar Google My Business


Miranda_vitbakgrund.jpg
Miranda Strand

Kampanjspecialist

miranda@doublegroup.se


Google My Business är ett verktyg som kan användas för att stärka ditt företags synlighet online. Det handlar dels om att synas på Googles sökresultat men också om att synas på Google Maps. I följande guide kommer vi gå igenom hur du optimerar ditt Google My Business-konto för bästa synlighet på sökmotorn.

Innan vi börjar vill vi påminna dig om att se ditt Google My Business-konto som en förlängning av din webbplats. Vad som därmed blir viktigt att tänka på vid hantering av ditt Google My Business-konto är att underhålla sidan långsiktigt samt att alltid hålla informationen uppdaterad. Se till att det alltid finns korrekta kontaktuppgifter och öppettider.

Det är en stor trovärdighetsfaktor och tydlig styrkedemonstration - samt en viktig faktor inom sökmotoroptimering att ha ett välarbetat konto som besökarna kan ta del av. 

Fredrik visar hur det ser ut!

Några fördelar - kort och gott

  • Besökare som vill komma i kontakt med ditt företag kan enkelt få tag i kontaktuppgifter.
  • Vill man besöka ditt företag finns Google Maps-kartan lätt till hands för vägbeskrivning.
  • Med hjälp av bilder kan du exponera ditt företags produkter och tjänster på ett tilltalande sätt.
  • Du kan stärka ditt goda rykte online genom att exponera kundrecensioner.
  • Du kan stärka ditt företags synlighet i lokala sökningar på Google.

Hantera ditt Google My Business-konto i sex steg!

För att logga in på ditt konto går du först till www.google.se/business

Har du inte verifierat ditt företag på Google My Business ännu behöver du göra det innan du kan klicka dig vidare för att göra ändringar. Hur du verifierar ett företag hos Google kan du läsa mer om här. När du har verifierat dina företagsuppgifter och därmed har åtkomst till platsen på Google, så kan du hantera uppgifterna samt få insikter från trafiken. 

För att göra detta loggar du in på Google My Business. Klicka på menyn som finns intill dina företagsuppgifter och välj “Insikter”. Därefter kan du se denna meny i vänsterkanten:

googlemybusiness-1


Nedan följer en snabb genomgång av alla dessa flikar.

1. Startsidan

Visar en lätt översikt över hur kontot är inställt samt lite statistik. Du kan uppdatera företagsinformation här genom att klicka på ”Redigera” som finns uppe i högra hörnet.

2. Inlägg

Här kan du skriva extra innehåll åt dina besökare. Det kan vara allt från kommande event till beskrivning av nya produkter eller tjänster. Använd denna funktion för att visa upp aktuellt innehåll om ditt företag.

3. Informationsinställningar

Här ställer du in viktig information som besökarna behöver veta – som adress, öppettider och kontaktuppgifter.

googlemybusiness-3



4. Insikter

Under denna tabb kan du fördjupa dig i statistik över hur ditt Google My Business-konto presterar.

5. Recensioner

En otroligt viktig faktor för att fånga upp nya kunder. Vi vill gärna se vad tidigare kunder tycker om verksamheter och deras tjänster/produkter innan vi själva tar ett köpbeslut. 


Kom ihåg! 

Att arbeta med recensioner på Google My Business är ett bra sätt att besvara och tillgodose missnöjda kunder. Har du fått in en sämre recension är det viktigt att besvara denna. De bästa kunderna kan ibland vara de som man omvänt från att vara missnöjda till att bli nöjda. Glöm inte heller att besvara och visa uppskattning för de personer som lämnat bra omdömen!



6. Fotoinställningar

Här lägger du in fotografier som visar din verksamhet för besökaren. Lägg med fördel till bilder såväl in- som utvändigt på byggnaden, på en eventuell reception eller butik samt på er personal. Tänk över vad som är intressant för besökaren att se av ditt företag och hur ni vill kommunicera er utåt. Se också till att lägga till en logotyp och omslagsbild. Allt som allt handlar bilderna om att ge besökaren ett bra första intryck. Att lägga till bilder på personalen kan ge besökaren en mer levande känsla av företaget. Det ser helt enkelt trevligt ut.





Miranda_vitbakgrund.jpg
Miranda Strand

Kampanjspecialist

miranda@doublegroup.se

Relaterade artiklar