Så funkar Snapchat för företag


kristina mamma
Kristina Forslund

Digital marknadsförare (föräldraledig)

kristina@doublegroup.se


Snapchat är en fotodelningsapp där användare kan ta bilder och spela in filmer. Dessa bilder och filmer kallas snaps och skickas till följare, som får se dem under en begränsad tid - högst under 24 h.

I slutet av 2016 hade Snapchat över 100 miljoner användare varje dag i hela världen. På Snapchat har du ingen profilsida eller landningssida som visar vem du är, utan du känns igen genom ditt användarnamn och din profilbild.  

Snapchat - Den hemliga kanalen

Snapchat sticker ut från andra sociala medier. Här kommuniceras det en mot en eller en mot flera. Det gör att Snapchat blir en “hemlig” kanal där följarna inte integrerar med varandra på samma öppna sätt som på andra plattformar.  

När mottagaren öppnar bilden eller filmen så syns den max 10 sekunder innan den försvinner. Sedan en tid tillbaka finns även funktionen Stories som ger användarna möjlighet till att visa inlägg för följarna under ett helt dygn. Stories blev snabbt en succé efter lansering och följdes upp med funktionen Discovery som är Snapchats annonsplats. Där finns riktade annonser till användaren. Annonseringen sker i riktig "Snapchat-anda" med lekfulla kreativa annonser i form av kortare snaps.

Varför ska du använda Snapchat för företag?

Det första du gör är att identifiera om din målgrupp verkligen finns här. En majoritet av Snapchat-användarna är mellan 12 – 25 år. Det finns dock all anledning att snegla på Snapchat även om du har en äldre målgrupp. Snapchat växer snabbt och letar sig sakta men säkert allt längre upp i åldrarna. 

Hur kan jag använda Snapchat för företag?

  • Presentera dina produkter på ett annorlunda sätt

  • Låt dina följare följa med bakom kulisserna!

  • Lägg upp korta klipp eller bilder på kommande produkter

  • Låna ut er snapchat till en kändis eller någon i personalen några dagar som sätter sin personliga prägel på kontot

Respektera att Snapchat är en annorlunda kanal, var kreativ och lekfull! Ge följarna exklusivt innehåll som tillgång till speciella rabattkoder eller låt dem följa med bakom kulisserna. Tänk på att användarna på Snapchat är reklamkänsliga - därför bör allt du postar vara 100% relevant och "äkta" för din målgrupp.

PSST! Du har väl inte missat Snapchats senaste verktyg - Snap Publisher?

Lycka till!





kristina mamma
Kristina Forslund

Digital marknadsförare (föräldraledig)

kristina@doublegroup.se

Relaterade artiklar