SEM, SEO OCH SEA - Få stenkoll på begreppen


Matilda Lundin
Matilda Lundin

Project Manager

matilda@doublegroup.se


SEM, SEO och SEA är vanliga branschbegrepp som det ofta uppstår en begreppsförvirring kring. Nu reder vi ut dem en gång för alla och ger dig stenkoll på allt som rör sökmotormarknadsföring.

Sökmotormarknadsföring (SEM) - begreppet

En av de vanligaste missuppfattningarna är att SEM står för betald annonsering, men så är alltså inte fallet. SEM är kort och gott ett samlingsbegrepp som omfattar såväl betald som fri sökmotormarknadsföring. Den egentliga definitionen är nämligen:

SEM - Search Engine Marketing

Som innefattar såväl:

SEO som står för sökmotoroptimering (Search Engine Optimization)
SEA som står för sökmotorannonsering (Search Engine Advertising)

Sökmotoroptimering (SEO) – begreppet

SEO, som alltså står för sökmotoroptimering, handlar om att du ska förtjäna din plats i sökmotorernas organiska sökresultat. Metoden innebär generellt sett att du arbetar on site och on page med webbplatsen, samt att du använder dig av off page-strategier för att öka webbplatsens synlighet i det organiska sökresultatet. 

SEO i sig kräver ingen extern annonsbudget. Däremot kostar det i form av tid och engagemang – antingen genom att du utför arbetet själv eller genom att du anlitar ett företag eller en konsult som gör det åt dig. 

Sökmotorannonsering (SEA) – begreppet

SEA är ett samlingsnamn för all betald sökmotorannonsering. Metoden innebär att du tävlar om en köpt annonsplats högt upp på söksidan, vilket vanligen sker via en auktionsbudgiving. Detta går normalt till genom att du konkurrerar med andra om vem som är 1) villig att betala mest för platsen och 2) vem som har högst kvalitetresultat i annonskontot. Den absolut vanligaste SEA-metoden brukar också kallas för PPC-annonsering som står för Pay Per Click. Detta eftersom du bara betalar för när någon klickar på din annons. 

Vilken metod ska jag välja?

En vanlig (och något förlegad) missuppfattning är att SEO och SEA är två metoder som konkurrerar om varandras uppmärksamhet. Vi skulle dock snarare hävda att metoderna kompletterar varandra på ett utmärkt sätt. Genom att arbeta heltäckande med SEM utnyttjar du sökmotorerna maximalt och får b.la.:

Bred synlighet. Du kan t.ex. arbeta med dina viktigaste sökbegrepp genom on page SEO på webbplatsen och stötvis annonsera mot sådant som inte ingår i din SEO-plan. Då maximerar du din synlighet på sökmotorerna på ett smart sätt. Du kan också arbeta tvärtom och optimera webbplatsen mot s.k. long-tail sökfraser (som ofta inte har lika hög konkurrens) och annonsera mot det som skulle ta för stor arbetsinsats att uppnå genom SEO.

En smart synergieffekt. Om du dessutom annonserar mot sökfraser som din webbplats är optimerad mot skapar det förutsättningar för lägre klickkostnad på dina sökannonser. Dessutom brukar sökannonser i sin tur driva fler klick även i det organiska sökresultatet. Många användare föredrar nämligen fortfarande att klicka in sig den organiska vägen, men triggas av att se varumärket och/eller ett erbjudande högt upp.

Vilken sökmotor ska jag arbeta med?

Valet av sökmotor att arbeta med brukar uteslutande falla på Google. Detta är inte så överraskande då runt 95 % (!) av de svenska användarna vänder sig hit. Viktigt att komma ihåg är också att olika sökmotorer har olika algoritmer - rankar du högt i Googles organiska resultat, innebär det inte per automatik att du gör det på Bing och vice versa.

Bing växer dock stadigt och når också en lite annorlunda målgrupp. Generellt sett är Bing-användare äldre, varför Bing kan vara ett utmärkt komplement att involvera i mediemixen om du har en produkt eller tjänst som attraherar denna målgrupp. Klickpriserna är också ofta avsevärt lägre, men så också sökvolymen (dvs. antal sökningar per månad).





Matilda Lundin
Matilda Lundin

Project Manager

matilda@doublegroup.se

Relaterade artiklar