Sökmotoroptimering – Vi ger dig synlighet på Google genom smart SEO


Sökmotoroptimering, även kallat SEO, är ett gediget arbete som utförs för att du ska synas högre upp i Googles organiska (dvs. fria) sökresultat. Genom olika tekniker arbetar vi således för att du ska förtjäna högre ranking på de sökuttryck som är strategiskt viktiga för dig. Bakom domarklubban står Googles olika algoritmer – som kontinuerligt uppdateras för att visa ett så tillfredsställande och relevant sökresultat som möjligt till användarna.

Så fungerar SEO

SEO innefattar flera olika tekniker eller tillvägagångssätt, varav dessa grovt kan indelas i två stycken: on page och off page-tekniker. On page innebär att vi gör åtgärder PÅ din webbplats som gör den mer relevant och trovärdig mot Google och användarna. Det kan handla om sådant som att uppgradera hastigheten på sajten, att skapa relevant och fylligt content optimerat mot särskilda sökuttryck eller att omorganisera till en mer användarvänlig struktur på sajten.

Off page-tekniker handlar istället om att vi utför åtgärder runt om din sajt, såsom att förtjäna – eller attrahera – viktiga länkar till din webbplats. Kvalitativa länkar till din sajt ger dig en form av ackreditering; vilket belönas i Googles sökresultat.

Vår historia började med sökmotoroptimering!

Historien om Double Group började med sökmotoptimering som första tjänst. Genom åren hjälpte vi våra kunder att bygga upp en stark närvaro på Google som de, genom löpande underhåll, lever gott på även idag. Sökmotoroptimering är således vårt hjärta och än idag en mycket viktig byggsten i vårt arbete – som vi kan utan och innan.

Befintlig webbplats eller ny – vi hjälper dig!

Vi förstår vikten av en webbplats som rankar väl i Googles organiska sökresultat. Direkt kan vi se vad du behöver göra för att skapa bättre förutsättningar för bättre synlighet – där du står. Vi har också varit involverade i flertalet webbplatsprojekt genom åren, där vi tillsammans med webbyårer satt grunden och kvalitetssäkrat nya webbplatser. Detta för att de ska vara så SEO- och användarvänliga som möjligt.

Är SEO fortfarande viktigt?

En allt vanligare syn på sökmotoroptimering är att den exploatingsartade utvecklingen av digital annonsering och sociala medier är på väg att kväva SEO som metod, och därmed vikten av att synas i det organiska sökresultatet. Detta vill vi hävda är högst felaktigt.

Vår erfarenhet säger än idag att majoriteten av trafiken till webbplatser fortsatt kommer från organiska sökningar, oftast som topp tre mest vanliga källa. Detta säger mycket om SEO som en fortsatt viktig byggsten i att driva relevant trafik till din webbplats. Vad som dock har förändrats är vårt sätt att söka där längre sökningar, s.k. ”long tail fraser” har blivit allt vanligare. Sättet vi optimerar sajter mot idag skiljer sig därför något åt mot för cirka 5-10 år sedan, för att vi beter oss annorlunda och för att konkurrensen hårdnat. Vi ser till att du fortfarande är med i matchen!

Vi konsulterar dig gärna i hur du bäst bör arbeta med sökmotoroptimering för att lyckas digitalt! Vi ser gärna att du kommer igång på egen hand, och stöttar gladeligen med vår spetskompetens när kunskapen och tiden inte räcker till.

Vår konverteringsexpert Stina berättar (ännu) mer om vårt hjärteämne sökmotoroptimering här.





Kontakta oss!