Välkommen till vår FAQ!

Här samlar vi massor av hjälpfull information rörande våra tjänster. Du kan med stor sannolikhet hitta din fråga just här.




För affiliates

Utbetalning

  • När sker utbetalningar?

    Vi initierar utbetalningar i slutet på varje månad - vanligtvis den 27:e. Datumet kan komma att ändras pga helgdagar. Nästa utbetalningsdatum visas på ditt konto. Det tar sedan vanligtvis 1-2 bankdagar för pengarna att nå ditt konto. 

    Utbetalning kräver att du har minst 200 kr tillgängligt på ditt konto samt att du har uppgett alla dina bank- och personuppgifter.


  • Utbetalningsbonus till alla våra affiliates

    Vi vill premiera dig som jobbar hårt som affiliate hos oss genom att ge dig en löpande bonus.


    Intjänat kalendermånadBonus på nästa utbetalning

    - Tjäna 10 000 SEK och få en bonus på 500 SEK

    - Tjäna 25 000 SEK och få en bonus på 1 250 SEK

    - Tjäna 50 000 SEK och få en bonus på 2 500 SEK

    - Tjäna 100 000 SEK och få en bonus på 5 000 SEK


    Utbetalningsbonusen räknas per kalendermånad och är i SEK. Tjänar du mellan 10 000 - 24 999 kr en kalendermånad, exempelvis i februari så får du automatiskt en bonus av oss på 500 kr som blir tillgängliga för utbetalning i mars månad. För att få nästa bonusnivå på 1 250 kr behöver du tjäna mellan 25 000 - 49 999 kr osv.

    Bonusen läggs till på ditt konto automatiskt så fort du kommer upp i en bonusnivå.

    Bonusen gäller från och med 1 februari 2015.


  • Hur görs utbetalningar till företag?

    Tillgängliga intäkter betalas ut med moms om ett giltigt momsregistreringsnummer har angivits. Företag som inte är verksamma i Sverige får sina tillgängliga intäkter utbetalade utan moms.


  • Hur görs utbetalningar till privatpersoner?

    Affiliates verksamma i Sverige får sina tillgängliga intäkter utbetalade i form av lön med avdrag för skatt och sociala avgifter. För affiliates som inte är verksamma i Sverige görs inga avdrag och därmed ansvar de på egen hand för att ta reda på och efterfölja gällande skatteregler lokalt. För mer information läs våra allmänna villkor för affiliates.


  • Minsta utbetalning är 200kr

    Utbetalning kan ske så fort du har tjänat minst 200 kr som blivit tillgängliga på ditt konto. Beräknade intäkter som ännu inte blivit tillgängliga kommer betalas ut så fort de blir tillgängliga och överstiger 200 kr.


  • Beräkning av skatt vid utbetalning till privatperson

    Här följer ett räkneexempel på hur skatteavdrag görs på affiliate-provision för privatpersoner i Sverige.

    I exemplet räknar vi med att du har tjänat 1000 kr.

    Vi börjar med att dra av arbetsgivaravgift som idag är 31,42%. Då får vi brutto beloppet som vi sedan drar 30% skatt på vilket ger ett netto på 480,06 kr. 

    Detta är vad som sedan betalas ut till dig.

    För mer information om skatter av villkor läs våra allmänna villkor för affiliates.





Saldo

  • När blir pengar tillgängliga för utbetalning?

    Pengar blir tillgängliga på ditt konto då din trafik har verifierats samt då pengarna har betalats in till oss av annonsören. Vanligtvis tar det en till två månader innan pengarna finns tillgängliga för utbetalning.


  • Vad är beräknade intäkter?

    Beräknade intäkter är en uppskattning av dina intäkter baserat på din trafik hittills. Beloppet kan komma att ändras när din trafik verifieras.


  • Vad är tillgängliga intäkter?

    Tillgängliga intäkter har betalats in till oss av annonsörerna och ligger till grund för nästa utbetalning.


  • Varför har mina intäkter ändrats?

    Dina intäkter kan ändras i samband med att vi verifierar din trafik. Orsaken kan vara att trafik har nekats, godkänts eller på annat sätt uppdaterats. För mer information logga in på ditt konto. All trafik hanteras enligt våra villkor och regler.





Annonser & länkar

  • Får jag hosta annonser själv?

    Ja det får du - dvs. du får själv lägga annonserna på din egen server och visa dem därifrån. Du ansvarar dock helt själv för allt du gör och att annonser och spårningen via oss fungerar. 

    Vi har ingen möjlighet att granska din kod eller dina ändringar. Därför rekommenderar vi alltid att du använder annonskoden så som den är på vår sajt. 


  • Varför kan jag inte hämta annonskoder till min sajt?

    För att kunna börja hämta annonskoder till din sajt behöver du utföra fyra olika steg.

    1. Lägg till en kanal på ditt konto
    2. Ansök med kanalen till ett affiliateprogram 
    3. Bli godkänd av affiliateprogrammet
    4. Hämta dina affiliatelänkar

    Vänligen dubbelkolla därför steg tre - att du har blivit godkänd till affiliateprogrammet. Detta är den vanligaste orsaken till att du inte kan hämta hem annonslänkar.


  • Lägg upp annonser på din Facebook eller Instagram

    Logga in på ditt affiliate konto.

    1. Lägg till din sida som en kanal. Klicka på ”kanaler” längst upp i menyn och sedan på ”Lägg till webbplats”. I adress (URL) fältet skriver du adressen till exempelvis din Facebook sida. Double Group har [https://www.facebook.com/doublegroupmarketing/], välj en passande kategori och ange en beskrivning om innehållet på din sida. 

    2. När din kanal blivit godkänd kan du ansöka till annonsörer med den som vanligt. Leta upp en annonsör du vill länka till och klicka på knappen ”Ansök” och välj din nya kanal.

    3. När din nya kanal blivit godkänd hos annonsören kan du hämta annonsörens länkar och lägga in dem i ditt flöde så dina användare kan se dem. Bädda göra in dem i relevant text som riktar sig till den målgrupp du vill nå.

    Lycka till.


  • Hur lägger jag upp annonser på min sajt?

    1. Börja med att logga in och välj en annonsör som du vill länka till.

    2. Klicka dig fram till annonsörens annonser 

    3. Hämta annonskoden till annonsen som du vill lägga på din sajt genom att klicka på "kod"-knappen.


    4. Välj vilken av dina kanaler som annonsen ska placeras på samt vilket format källkoden ska vara i. Du kan välja mellan HTML och Javascript.

    5. Placera koden där du önskar att annonsen ska visas på din sajt och du är klar.


  • Får jag betalt för klick från andra länder?

    Våra annonsörer agerar på utvalda marknader. På varje annons ser du en flagga som visar vilka marknader som är tillåtna. Trafik som kommer från marknader som inte tillåts kommer att nekas.


  • Kan jag skapa djuplänkar till undersidor?

    Många annonsörer tillåter så kallad djuplänkning vilket innebär att du som affiliate kan peka annonserna till valfri undersida på annonsörens hemsida. Fördelen med detta är att du kan styra var besökaren hamnar och leda besökaren till en sida som genererar avslut direkt.


    1. Leta upp annonsen du är intresserad av. Notera ikonen som indikerar om djuplänkning är tillåtet.


    2. Klicka på Kod knappen för att få upp annonskoden. 

    Första fältet som visas är djuplänkning. Här anger du undersida som besökaren ska tas till när han klickar på annonsen.


    Djuplänkar är ett bra sätt att leda besökare rätt direkt och därmed öka dina intäkter snabbt.


  • Får jag klicka på mina annonser?

    Du får klicka på dina annonser i syfte att testa dem eller att köpa något du faktiskt ska ha via länkarna. Klick kommer dock inte att räknas och tas bort med tiden, dock inte leads och sales. Systematiskt klickande i syfte att tjäna mer pengar kan leda till att du får ditt konto avstängt.





Affiliateprogram

  • Varför tar det så lång tid att bli godkänd till ett affiliateprogram?

    Vissa annonsörer väljer att godkänna affiliates manuellt - och då kan det ibland ta lite längre tid innan man får ett svar. Har det gått mer än två veckor kan det vara så att annonsören valt att inte gå vidare med din ansökan. Då rekommenderar vi att du istället letar upp liknande affiliateprogram i vårt affiliatenätverk som du kan länka till istället. 


  • Så godkänns ansökningar till affiliate-program

    Det finns två sätt att godkänna ansökningar till affiliate-program på:


    1: Automatiskt godkännande av kanal - Alla kanaler som ansöker till affiliate-program blir godkända och blir ansluten till programmet inom en timma. Detta är det absolut vanligaste hos oss.


    2: Manuellt godkännande - Här har affiliate-programmet valt att själv godkänna alla kanaler för att ha kontroll på vilka som marknadsför deras varumärke. Här är det väntetid då annonsören måste gå in och godkänna kanalerna. Vi på Double Group jobbar givetvis på att hålla ner dessa väntetider.





Trafik

  • Varför nekas en del av min trafik?

    Orsaken till att trafik nekas framgår på ditt konto. Exempel på orsaker kan vara:

    - du förmedlade klick av låg kvalitet

    - försäljning gick inte igenom

    - fel uppkom i spårning som vi rättade i efterhand





Mitt konto

  • Hur avslutar jag mitt affiliate-konto?

    Logga in på ditt konto, gå till sidan inställningar och välj fliken konto. Klicka på knappen avsluta konto. Notera att konton som avslutas förlorar sina intjänade intäkter.


  • Hur utvärderar ni ansökningar?

    Utvärderingen av en kanalansökan grundar sig på innehåll, målgrupp, beräknad trafikvolym och kanalen som helhet. Vi är restriktiva i våra val. En kanal måste passa vår strategi och följa våra allmänna villkor. 

    Vår utvärdering är en manuell process och vi kan inte ge en enskild förklaring om din ansökan avslås. Nedan finns en lista över andra saker som vi tar hänsyn till när vi utvärderar din ansökan.

    Vi accepterar inte:

    - kanaler som inte följer våra allmänna villkor

    - kanaler med mycket lite innehåll, innehåll av låg kvalitet, olämpligt eller stötande innehåll

    - bloggar som varit aktiva i mindre än sex månader eller som inte är ambitiöst skrivna

    - ofullständiga webbplatser, webbplatser under uppbyggnad eller webbplatser som vi inte har fullständig tillgång till

    - kanaler som inte är intressanta för våra annonsörer, till exempel webbplatser som når väldigt få människor


  • Kan jag delta som affiliate om jag är under 18 år?

    Kontoinnehavaren måste vara minst 18 år. Du kan delta genom att låta målsman stå som kontoinnehavare. Målsman måste vara väl insatt i ditt konto samt våra avtal och villkor. Om målsman är privatperson är han eller hon införstådd i att pengar utbetalas som lön.


  • Jag kan inte logga in?

    Om du har glömt ditt användarnamn eller lösenord kan du återställa ditt lösenord på login sidan.

    Ditt användarnamn är vanligtvis din e-postadress.







För affiliateannonsörer

Spårning

  • Hur löser jag spårning om jag inte har en tack-sida?

    Kolla med din leverantör av betallösningen om de kan anropa vår spårningskod varje gång en betalning på er sajt går igenom. I de allra flesta fall går det - men det kräver att din leverantör kan lösa detta. 

    En annan lösning är att använda sig av så kallad server to server spårning. Läs mer om hur du lägger in server to server spårning här på våra supportsidor.


  • Vad gör jag om jag upptäcker att en annonsörs spårning inte fungerar?

    Kontakta oss på support@doublegroup.se eller telefon 031 - 65 75 70 och meddela vilken annonsör du misstänker har problem med sin spårning. Uppge så mycket information om ärendet du kan för att hjälpa oss att lösa spårningen så fort som möjligt.


  • Jag gjorde en beställning men köpet har inte registrerats?

    Detta kan bero på flera saker. Här är de vanligaste orsakerna:

    - Du klickade inte på annonsen innan du genomförde köpet
    - Du tillåter inte cookies i din webbläsare
    - Du har någon form av “ad blocker” som stör våra cookies
    - Det kan vara något fel med spårningskoden som inte laddar som den ska på annonsörens tack-för-beställningen-sida efter genomfört köp. Om du misstänker att detta kan vara fallet - kontakta oss med alla uppgifter du har så fort du kan. 

    Detta är de vanligaste orsakerna. Börja med att korrigera stegen ovan och försök sedan igen.


  • Detta händer när din spårningskod till ditt affiliateprogram inte fungerar

    Det händer ibland att annonsörer bygger om sina sajter och glömmer lägga in sin spårningskod på den nya sajten eller att spårningen bryts av någon anledning. 

    Om detta sker så är annonsören skyldig att åtgärda felet omgående - dock senast inom 14 dagar från den dag då annonsören upptäcker att felet uppstått. I annat fall riskerar annonsören att vi stänger ner affiliateprogrammet permanent och därmed förlorar annonsören all sin trafik och de intäkter som går via affiliateprogrammet. Våra affiliates kommer att hänvisas till andra affiliateprogram. 

    Vi kommer att debitera annonsören även när spårningen inte fungerar genom att ta genomsnittet av den trafik annonsören haft 30 dagar tillbaka och slå ut den på de dagar som spårningen inte fungerar plus timdebitera för all extra administration som detta medför till oss.

    Vi vill vara tydliga med att vi ser allvarligt på spårningsproblem för att försäkra oss och våra affiliates om att vi inte ger bort värdefull trafik gratis.


  • Min spårningskod verkar inte fungera… vad gör jag?

    Det är viktigt att din spårningskod fungerar. Logga in på ditt konto och klicka på lead eller sale längst upp till vänster i menyn för att få upp undermenyn *Spårning*. Gå in på spårning och tryck på knappen *Testa spårning* och följ instruktionerna på skärmen.

    Du kommer bli ombedd att lägga in spårningskoden på din tack-för-beställningen-sida igen enligt instruktionerna. Därefter behöver du bekräfta att du har gjort detta.

    Sedan kommer du att bli tillfrågad att gå in på din sajt för att lägga en testbeställning. Gör precis som instruktionerna säger. Om du gjort allt och testet fortfarande säger att det inte var lyckat så har du inte lagt in din spårningskod korrekt på sidan. Vänligen dubbelkolla med din webmaster eller den som ansvarar för din webbplats att spårningkoden är inlagd på tacksidan korrekt.

    Notera att spårningskoden bara får ligga på tacksidan, alltså sidan som visas efter att ett lead eller sale har skett. Om du exempelvis lägger spårningskoden felaktigt på någon annan sida så kommer den att tro att varje besökare är ett lead eller sale så var noga med att koden är på rätt sida!


  • Spårning med server to server och id-nummer

    Vissa annonsörer kan inte ha vår traditionella spårningskod som placeras på "tack-för-beställningen-sidan" som visas för deras kunder efter ett lyckat genomfört köp. 

    Då kan de använda en metod som kallas för server to server tracking. Det innebär att vi skickar med ett id-nummer som annonsören fångar upp och mellanlagrar hos sig. Id-numret är unikt för varje besökare som vi skickar och på så vis kan vi veta vem som lade beställningen när vi får tillbaka id-numret från annonsören. 

    När annonsören sedan får en beställning som är kopplad till id-numret så skickar annonsören tillbaka rätt id till oss genom att anropa vår URL med id-numret. 

    För att ställa in server to server spårning med id gör så här:

    1. Meddela oss att du vill gå över till att spåra via server to server. Vi ställer in detta på ditt konto. Vi ställer också in så att all trafik som kommer till dig från oss går via URL:en: http://www.din-hemsida.se/?id=XYZ

    Där ?id= variabeln är den som får ett unikt nummer från oss som du ska spara. 

    2. Nu kommer all trafik från oss att gå via länken http://www.din-hemsida.se/?id=XYZ. Du behöver nu fånga värdet XYZ (som kommer vara ett unikt nummer) i URL:en. Du behöver mellanlagra värdet hos dig och sedan skicka tillbaka det till oss när du fått en godkänd försäljningen från oss genom att anropar din spårningskod, här är ett exempel:

    https://track.double.net/track/xxxx/?hash=a876d2&value=599&id=12345


    - Lämna hash variabeln som den är.
    - I detta exempel är value-variabeln satt till 599 kr. Byt ut 599 så att variabeln value får rätt värde på aktuell försäljning.
    - I detta exempel är id-variabeln 12345, byt ut den mot det mellanlagrade id-numret som vi skickade till dig när besökaren kom till din sajt första gången.

    Notera att spårningskoden är unik och du hämtar den på ditt konto.

    Förutsättningen för att detta ska fungera är att annonsören själv har koll på vilken besökare som köpt vad och kan koppla vårt id-nummer till besökaren. Genom att göra på detta vis kan du som utvecklar en unik plattform och som inte har stöd för en vanlig "tack-sida" fortfarande spåra försäljning. Det kräver bara lite mer programmering från din sida!


  • Så spårar du försäljning på Shopify

    Här beskriver vi steg för steg hur du installerar vår spårningskod i din Shopify butik. 

    Börja med att logga in och hämta din spårningskod. 

    Logga sedan in på Shopify och gå till Checkout som på bilden. 

    Shopify checkout

    Gå sedan ner på sidan och leta upp fältet som heter Additional scripts. Klistra in vår spårningskod som på bilden. 

    Shopify script

    Notera att du ska byta ut variablerna till följande: 

    &value={{ total_price | money_without_currency }} 

    och 

    &reference={{ order_number }}

    Spara och du är redo att göra din testbeställning för att säkerställa att spårningen fungerar. 


  • Spåra försäljning i Textalk med Google Tag Manager

    Textalk

    Börja med att logga in på Textalk. Koppla ditt Google Tag Manager konto till ditt Textalk konto genom att gå till:

    Utseende > Fabrikk > Tillägg > Google > Google Tag Manager

    Klistra in koden i fältet för Google Tag Manager

    textalk fält för gtm

    Google Tag Manager

    Inne på ditt Google Tag Manager konto, gå till tabben Variabler. Här behöver du lägga in två variabler för att vi ska kunna spåra orderbelopp och order id. Du behöver lägga till variablerna totalIncVat och transactionId exakt så som de framgår här (med stora och små bokstäver).

     Variabler

    Välj Variabeltyp Datalagervariabel när du skapar variablerna:

    totalIncVat

    och 

    transactionId

    Därefter går du till fliken Utlösare och skapar en utlösare som heter tws-purchase som på bilden nedan.

    utlösare lista

    Välj Utlösartyp Anpassad händelse och att utlösaren aktiveras på Alla anpassade händelser. Se bild:

    Utlösare detail

    Därefter går du till tabben Taggar för att slutligen skapa din tagg.

    Taggar lista

    Klicka på skapa ny, välj Taggtyp Anpassad HTML och utlösaren som du precis skapade tws-purchase. I fältet som heter HTML klistrar du in vår spårningskod som du får inne på vår sajt. Här behöver du vara noga med att byta ut $ORDER_VALUE mot {{totalIncVat}} och $ORDER_REFERENCE mot {{transactionId}} som på bilden:

    tagg detail

    Spara.

    Sist men inte minst - glöm inte att publicera dina ändringar i Google Tag Manager när du är klar för att de ska få effekt.

    Nu kan du gå tillbaks till vår sajt där du hämtade spårningskoden och trycka på knappen "Testa spårning" för att slutföra testet och säkerställa att spårningskoden fungerar.


  • Spåra försäljning via Wordpress och WooCommerce

    För att lösa detta har vi använt oss av en Plugin i Wordpress som heter IntellyWP och du hittar den på http://www.intellywp.com/tracking-code-manager. Det kan finnas andra plugins som funkar minst lika väl men vi har använt oss av just denna. Notera att detta plugin kostar pengar.

    Börja med att installera pluginet IntellyWP i Wordpress.

    För att kunna skicka med variabler i spårningskoden behöver du per dagens datum (18 oktober 2017) uppgradera till deras paket som heter Marketer och har en engångskostnad på $47. Det du behöver som saknas i gratisversionen är "Dynamic Conversion Values" och detta finns i just Marketer paketet.

    wp tracking package plan

    När pluginet är installerat, gå till inställningar och klicka på Tracking Code Manager

    wp settings tracking code manager

    Hämta din spårningskod från vår sajt och lägg in den som på bilden nedan. Notera att du behöver byta ut $ORDER_VALUE mot @@TOTAL@@ och även $ORDER_REFERENCE mot @@ORDERID@@ om den finns med.

    wp edit tracking code

    Se till att du har bockat i "Track conversion in your WooCommerce" rutan och att [All] är valt i fältet under.

    Spara sidan 

    Gå tillbaks till vår sajt där du hämtade spårningskoden och tryck på knappen "Testa spårning". Följ instruktionerna på skärmen för att testa spårningen.



  • Spårning i WooCommerce

    Om du använder dig av WooCommerce så kan du lägga in vår spårningskod i följande fil:

    /wp-content/plugins/woocommerce/templates/checkout/thankyou.php

    Då kommer vår spårningskod att ladda varje gång din tack sida visas. 

    Spårningskoden hittar du under Spårning i menyn

    Screen shot menu


  • Stöd för SSL (https://)

    Vi har stöd får både http och https. Ett vanligt fall är att en annonsör inför https på sin sajt och då kan det komma ett felmeddelande som säger att sidan är osäker om sidan innehåller länkar som inte är https (exempelvis vår spårningskod). Detta löser du enkelt genom att bara ändra från http till https i vår spårningskåd URL.

    Exempel:

    HTTP version:
    <img src="http://track.double.net/track/DEMO/?hash=DEMO" width="0" height="0">

    HTTPS version:
    <img src="https://track.double.net/track/DEMO/?hash=DEMO" width="0" height="0">





Trafik

  • Hur får jag mer trafik via mitt affiliateprogram?

    Nyckeln för att få mer trafik in till din webbplats är att hitta så bra affiliates som möjligt - som vill länka in till dig. För att göra detta finns det flera olika tillvägagångssätt. För dig som vill använda vårt befintliga affiliatenätverk kan du exempelvis erbjuda våra affiliates saker som:

    - bättre provision
    - en provisionstrappa
    - fler och aktuella rabattkoder
    - fler och aktuella kampanjer
    - uppdaterade produktflöden 
    - löpande, aktuella annonser

    Du kan även själv lägga tid på att kontakta olika affiliates för bästa resultat. Om du inte har möjlighet att göra detta på egen hand kan du också köpa tjänsten av oss. Kontakta i så fall någon av våra säljare på info@doublegroup.se eller ring 031 - 65 75 70. Vi hjälper dig gärna till framgångsrika matchningar!


  • Vad händer om en affiliate förmedlar falsk trafik?

    Om det skulle visa sig att en affiliate har förmedlat trafik som efter granskning visar sig vara falsk enligt våra allmänna villkor för affiliates så kommer trafiken att nekas och ingen ersättning utgår till affiliaten. 

    Vi är medvetna om att fel kan uppstå ibland men om vi noterar att affiliaten satt detta i system så kommer all trafik att nekas och affiliate-kontot spärras. Vi kommer dessutom att ta vidare åtgärder enligt våra villkor.

    Annonsören kommer inte behöva betala för trafik som vi efter granskning kommit fram till är felaktig och falsk.





Annonser

  • Utforma bra annonser

    Det finns en mängd olika bannerformat att välja bland när du skall planera din annonskampanj. Nedan finns en lista på vanliga annonsstorlekar som vi rekommenderar. Bannerstorlekar mäts i antal pixlar och här är några exempel på vanliga format:


    Bannerstorlek (b x h)

    Info

    80x31

    Små knappar får plats på sajter med trånga utrymmen

    120x60

    En klassisk storlek som fortfarande används av många

    120x300

    En halv skyskrapa för sajter med lite utrymme på bredden

    120x600

    En skyskrapa för sajter med lite utrymme på bredden

    125x125

    En vanlig kvadrat

    140x140

    Syns ofta på sidoramar till vänster eller höger och ger god exponering

    140x350

    Den förmodligen vanligaste ”skyskrapan”

    240x120

    Passar de sajter som vill få in många annonser på höjden

    250x120

    Passar de sajter som vill få in många annonser på höjden

    250x240

    Omtyckt av många större portaler, ett mycket vanligt format

    440x220

    Ett relativt vanligt format

    468x60

    En klassiker och förmodligen det vanligaste bannerformatet som finns

    500x500

    Stor kvadrat som kan fungera bra i korta kampanjer på vissa sajter

    728x90

    Stor annons för stor exponering, mycket vanlig

    980x120

    En stor annons som funkar bra för de sajter som har plats för den

     

    Vilka format skall jag använda?

    Du behöver givetvis inte använda alla format, men tänk dock på att ju fler format du kan erbjuda, ju större chans är det att fler reklamdistributörer får plats med just dina annonser. Vi rekommenderar även att du använder flera olika annonsvarianter i samma format så att reklamdistributören kan välja vilken typ av annons som passar sajten bäst.

    Länka effektivt

    Se till att vägen mellan annons och köp blir så kort som möjligt. Förutom dina generella annonser kan du skapa annonser som riktar sig till en viss produkt eller produktgrupp i ditt sortiment. Djuplänka sedan annonsen så att besökarna hamnar direkt på rätt undersida på din sajt så att vägen mellan klick och produkt blir så kort som möjligt.

    Glöm inte textlänkar

    Banners i all ära, men glöm inte att komplettera din annonskampanj med textlänkar, som i många fall kan ge otroligt bra resultat. Gör texten kort och konkret, exempelvis ”Köp dina glasögon här” eller ”Tjäna pengar på din webbsajt”. Erbjud dina reklamdistributörer en mängd textlänkar att välja bland.

    Double.net erbjuder annonsproduktion

    Double.net erbjuder bannerproduktion till otroligt bra priser! Kontakta oss på 031-65 75 70 om du är intresserad. 


  • Skapa HTML-benners

    Vårt system har stöd för HTML annonser men det är viktigt att de utformas som framgår i denna guide.


    Skapa en fil med HTML bannern och döp den exempelvis till "html-banner-468x60.html".

    Lägg in allt den behöver ha för att visa annonsen, HTML, CSS etc.

    För att annonsen ska fungera så måste vårt system byta ut länken i annonsen mot vår spårningslänk som vanligtvis är något i stil med http://track.double.net....

    Här är ett exempel på hur koden för en enkel HTML banner kan se ut inom <body> taggen:

    <body>

        <a href="http://www.doublegroup.se/error/ad/" id="link" class="annons">
            <h5>Double Group</h5>
            <p>Tjäna pengar på din hemsida. Välj mellan över 170 annonsörer.</p>
            <p>www.doublegroup.se</p>
        </a>

        <script>
            var url_string = window.location.href;
            var url = new URL(url_string);
            var c = url.searchParams.get("c");
            document.getElementById("link").href = c;
        </script>

    </body>

    Notera att addressen i href="" fältet kommer att bytas ut mot rätt länk av scriptet.


    När din annons är klar, logga in i vårt system. Klicka på Material i menyn och välj skapa Bannerannons. Ladda upp din annons fil som du exempelvis döpt till html-banner-468x60.html och välj "autodetektera" för att automatiskt hitta annonsens typ.


    panel skapa banner


    Tryck på spara.


    Nästa sida ser ut så här:


    panel skapa banner 2


    Ge annonsen ett namn, fyll i URL fältet som nedan, välj rätt storlek, kategori etc. Så här kan det se ut:


    panel skapa banner 3


    VIKTIGT: Notera att det är mycket viktigt att du lägger in ?c=[:CLICK_ENCODED:] i slutet på URLn. Om du inte gör detta kommer spårningen inte att fungera.


    Vårt system kommer därmed att skicka med rätt spårningslänk till variabeln c som scriptet ovan lägger in i din HTML annons.


    Tryck på spara och du är redo att ladda upp nästa annons.





Leads och Försäljning

  • Hur hanterar jag en retur från min kund?

    Om köpet av någon anledning inte går igenom som vid en retur kan man enkelt logga in i vår platform och “flagga” försäljningen. Glöm inte att ange orsaken till varför du flaggar händelsen. 


    Vi går sedan igenom alla flaggade händelser och nekar exempelvis returer. 
Samma sak gäller alla typer av försäljningar som inte är korrekta t.ex. ID kapningar.






Fakturering

  • Belopp på fakturan är inte samma som trafikrapport

    Ibland stämmer inte antalet leads eller sales på en faktura som avser en viss månad med samma period i trafikrapporten. Orsaken till detta beror på att leads och sales ibland behöver hanteras manuellt. 

    Det kan vara ett lead eller sale som exempelvis granskats under en viss period och därmed inte kommit med på den här månadens faktura. Istället kommer den med på på en annan månads faktura efter att den har godkänts.

    Du kan se exakt vilka leads och sales som finns på en faktura genom att logga in på ditt konto, gå till fakturan och klicka på specifikation och sedan på knappen Leads & Försäljning för att få en lista.







Vanliga affiliatebegrepp

Liten ordlista

  • Vad är en affiliate?

    En affiliate är detsamma som en publisher eller publicist – dvs. den part som visar annonserna på sin webbplats/app/rabattkodssajt/sociala medie-profil etc.


  • Vad är en publisher/publicist?

    En publisher, även kallat publicist eller affiliate, är den part visar annonserna på sin webbplats/app/rabattkodssajt/sociala medie-profil etc.


  • Vad är ett affiliateprogram?

    Ett affiliateprogram är ett samlingsnamn för det upplägg som en annonsör startar med hjälp av ett affiliatenätverk.  

    I programmet ingår några olika valda delar, däribland:

    • Ett affiliatenätverk som fungerar som en mellanhand mellan annonsören och affiliatsen (de som visar annonserna). Affiliatenätverket hanterar b.la. alla tekniska aspekter som betalningsflöden, support och spårning.
    • Annonsmaterial (banners eller textannonser) som annonsören skapar till sina affiliates. 
    • Annonseringsregler såsom om annonsören manuellt vill godkänna affiliates eller ej, om annonsören tillåter att affiliatsen gör AdWords-annonsering etc.
    • Kampanjer och/eller rabattkoder om annonsörer är intresserad av att använda sig av detta i annonseringen.
    • En uppdaterad produktfil för annonsörer inom detaljhandeln som tillgängliggörs för affiliatesen, som då kan länka till annonsörens produkter. 

    • En från annonsören fastställd provisionsnivå, dvs. en procentuell eller fast summa per förmedlad transaktion/genomfört mål via affiliateprogrammet. Ju högre provision desto fler affiliates brukar detta attrahera.
    • En spårningskod som spårar den försäljning/de mål som genomförts på annonsörens webbplats - som går att hänvisa till de annonsklick som affiliatesen genererat.

    Detta är bara några delar i ett affiliateprogram som går att förfina i all oändlighet. Varmt välkommen att kontakta oss på support@doublegroup.se eller på telefon 031 – 65 75 70 så hjälper vi dig att komma igång!



  • Vad är ett affiliatenätverk?

    I korta drag är ett affiliatenätverk den mellanhand som kopplar samman annonsörer med olika affiliates (publicister). Man kan således kalla affiliatenätverket för en slags match maker som också erbjuder support, administration och spårning. 

    Läs mer om hur affiliatemarknadsföring fungerar här.


  • Vilka betalningsmetoder kan jag som annonsör använda mig av?

    Det finns olika betalningsmodeller för affiliatesamarbeten - primärt fyra stycken som används frekvent. Läs vårt blogginlägg HÄR för att se hur de fungerar.


  • Vad är en influencer?

    En influencer är en inflytelserik person som kan fungera som affiliate/publicist för dig som annonsör. Influencern har ofta en populär blogg eller social medieprofil som kan driva trafik till annonsören, genom den stora följarskara som influencern har.


  • Vad är en kanal?

    En kanal är en unik digital plattform som en affiliate innehar. 

    En affiliate kan ha flera kanaler, exempelvis två olika bloggar (där varje blogg är en unik kanal), en rabattkodssajt, ett nyhetsbrev etc. 


  • Vad betyder CTR?

    CTR står för Click Through Rate som på svenska betyder klickfrekvens. Klickfrekvensen anger i procent hur många klick en annons fått i förhållande till visningarna. Kort och gott klick / visningar. Om du har fått 100 klick på 1000 annonsvisningar har du således en klickfrekvens på 10 %.


  • Vad innebär ett lead?

    Ett lead är inget genomfört köp men en annan värdefull händelse som sker på annonsörens webbplats. Exempelvis kan ett lead vara ett ifyllt formulär, en ny prenumerant på ett nyhetsbrev eller ny kundklubbsmedlem. 

    Som annonsör kan du erbjuda dina affiliates cashback även när ett lead genomförs, vilket oftare är vanligt för annonsörer inom B2B som inte bedriver försäljning online.


  • Vad är ett sale?

    Ett sale är helt enkelt en försäljning som någon affiliate genererat åt annonsören. 


  • Vad betyder cashback?

    Cashback är ett annat ord för den ersättning som du som annonsör ger dina affiliates när de förmedlat trafik till dig - som lett till försäljning eller annat lead på din webbplats. 


  • Vad är en spårningskod?

    En spårningskod är kort och gott ett litet kodavsnitt som i affiliatesammanhang samlar information om b.la. när en order skett, till vilket värde ordern skedde och vilken affiliate som genererade trafiken som genomförde ordern. Spårningskoden placeras vanligen på tack-sidan för en försäljning. En spårningskod kan också spåra andra typer av händelser (leads), exempelvis inskickade formulär eller sign ups på nyhetsbrev.


  • Vad betyder tracking?

    Tracking är ett annat ord för spårning. 

    Tracking används inom affiliatemarknadsföring för att kunna spåra den försäljning/de händelser som sker på en annonsörs webbplats – som går att hänvisa från affiliatesen. 


  • Vad betyder CR?

    CR står för Conversion Rate vilket på svenska betyder konverteringsfrekvens. Din konverteringsfrekvens är i affiliatesammanhang:

    Antal försäljningar / Antal annonsklick

    Säg till exempel att 100 personer klickat på din annons. 10 försäljningar genomfördes. Då har du en CR på 10/100 = 10 %. 







Upplägg inom digital marknadsföring

Komma igång

  • Jag vill komma igång, hur gör jag?

    Är du nyfiken på att komma igång med någon av våra digitala tjänster? 

    Varmt välkommen att kontakta någon av våra säljare - eller fyll i vårt intresseformulär som finns runtom på sajten. Du når oss också på telefon 031 - 65 75 75 eller på mail info@doublegroup.se.

    Vi anpassar alltid upplägget efter era önskemål och krav, och vägleder er också till lösningar vi tror fungerar för er. Vi ser fram emot att komma igång!


  • Arbetar ni i projektform eller med löpande upplägg?

    För att den digitala närvaron verkligen ska ge utväxling arbetar vi i de flesta fall med löpande upplägg. Ibland gör vi ett initialt uppstartsprojekt för att skapa riktigt bra förutsättningar för det löpande upplägget, exempelvis genom en grundläggande optimering av webbplatsen. Hör med oss - så ser vi alltid till att hitta en lösning som funkar för er!


  • Jag vill gärna bidra själv med det digitala från mitt håll, funkar det?

    Självklart! Det här är den optimala lösningen tycker vi. Vi kommer in med vår spetskompetens där det behövs parallellt med att vi stöttar och utbildar dig till att bli en än vassare digital marknadsförare. Vi ser till att våra aktiviteter synkas med sådant som görs bäst från ert håll. Ett riktigt roligt arbetssätt som dessutom brukar ge lite bättre utväxling.


  • Hur funkar det när vi väl börjar?

    Det är väldigt olika från fall till fall. Ska du bli annonsör i vårt affiliatenätverk är det hela väldigt enkelt - vi hjälper dig kort att komma igång med ditt affiliateprogram på distans med några enkla klick. Börjar du med ett större upplägg kör vi oftast ett gemensamt uppstartsmöte hos oss eller er, ibland följt av workshops om det ingår i upplägget. Helt beroende på dina önskemål kring avstämningar och mycket eller lite löpande kontakt anpassar vi sedan upplägget.

    De flesta av våra tjänster såsom annonsering, konverteringsoptimering, tekniska analyser etc. går snabbt och enkelt att kicka igång från vårt håll, men det är bra om vi får så mycket värdefull info som möjligt från dig. Då kan vi göra ett ännu vassare jobb.





Tjänster

  • Vi ska bygga en ny webbplats, kan ni hjälpa oss med det?

    Vi bygger inte webbplatser själva men är involverade i väldigt många webbplatsprojekt. Vi har ett stort kontaktnät av kompetenta webbyråer (alla i olika prisklasser) som vi kan koppla ihop dig med. I de flesta fall är vi också med och ser till att webbplatserna såväl tekniskt- som SEO-mässigt byggs korrekt så att de mottas väl av både sökmotorerna som användarna. Att bygga en ny webbplats är fantastisk kul men många gånger också ofta tidskrävande – därför är det oerhört viktigt att det blir rätt från början. Hör av dig till oss så hjälper vi dig mer än gärna med detta!


  • Jag behöver hjälp med en digital strategi, kan ni göra det?

    Absolut. Vi har gjort och gör ofta digitala strategier av varierande omfattning som ett inledande projekt. Dessa inkluderar exempelvis en företagsgenomlysning, målgruppsanalys, webbanalys, teknisk analys, definiering av mål och KPI:er etc. En ordentlig digital strategi skapar enligt oss de bästa förutsättningarna för en lyckad digital närvaro. 


  • Jag behöver hjälp med banners, är det något ni gör?

    Vi skapar alla typer av banners hos oss. Hör av dig till oss, så löser vi det!


  • Arbetar ni även på webbplatsen?

    Absolut - vi kan arbeta på webbplatsen med innehåll och genom att göra konverteringsförbättringar. I många fall samarbetar vi med våra kunders webbyårer vid större designändringar etc. men vi har också kompetens att genomföra många ändringar själva. 


  • Kan ni hjälpa oss med våra sociala medier?

    Absolut! Vi kan både sätta en social mediestrategi och skapa s.k. färdiga publiceringsscheman för er (dvs. att ni skriver inläggen vi föreslår) men vi kan också skriva, publicera och vara aktiva åt er. Vi har många olika samarbetsformer med våra kunder och ser såklart till att hitta rätt form för just er.





Betalning

  • Vad är det jag betalar för?

    I de flesta fall utgörs din kostnad av två poster – arvode till oss och mediespendering. Arvodet är det jobb vi utför och mediespenderingen är kort och gott en mediepott (ofta kostnad för klick) som går till externa parter som exempelvis Google, Facebook, Bing eller annan vald kanal.


  • Hur fakturerar ni?

    Vanligen fakturerar vi våra kunder månadsvis i slutet av varje månad, med 20 dagars betalningsvillkor. Vid större uppstartsprojekt fakturerar vi oftast 50 % i förskott och 50 % efter slutfört arbete. Du har också möjlighet att dela upp din betalning till ett månadsvis arvode istället.





Uppföljning

  • Hur ofta får jag rapporter?

    Vi skickar alltid våra rapporter månadsvis – men vi är flexibla och anpassar oss efter det du behöver. Behöver du veckovis eller löpande uppdateringar fixar vi självklart det. Vi arbetar i flera fall med kommunikationsverktyget Slack där vi skapar en kanal för dig som kund, där du alltid kan chatta med oss. Dessutom har vi ett gemensamt projektverktyg där du kan följa status på det vi gör. Större uppstartsprojekt går vi gärna igenom resultatet av tillsammans med dig.